Zapraszamy nauczycieli klas I-III do podjęcia wraz z uczniami matematycznego wyzwania – na najlepszych czekają atrakcyjne nagrody. Na zgłoszenia czekamy do środy, 17 lutego.
Konkurs „Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie” jest realizowany w ramach projektu dofinansowanego z Fundacji mBanku. Jego głównym celem jest rozwinięcie u uczniów zainteresowania finansami i ekonomią na poziomie dostosowanym do poszczególnych etapów edukacji wczesnoszkolnej.
Dlaczego warto wziąć udział?
Nasz konkurs to:
- możliwość zdobycia nagrody dla klasy (w postaci sprzętu audiowizualnego tj. kamerki internetowej lub mikrofonu lub innego sprzętu)
- gotowe scenariusze zajęć lekcyjnych oraz karty pracy dla ucznia dopasowane do podstawy programowej
- atrakcyjne materiały edukacyjne, w tym matematyczna gra planszowa
- angażujące metody pracy z uczniami (praca w grupach, grywalizacja, scenki sytuacyjne i inne)
- rzetelna wiedza z zakresu matematyki i przedsiębiorczości przygotowana przez Centrum Nauki Experyment
Zasady konkursu
Konkurs jest podzielony na dwa etapy. Na realizację obu z nich nauczyciele mają czas od 1 marca do 30 kwietnia.
ETAP I
Nauczyciel przeprowadza w swojej klasie cykl 4 zajęć z zakresu przedsiębiorczości i matematyki w oparciu o scenariusze lekcyjne i materiały edukacyjne opracowane i dostarczone przez Experyment.
- Lekcja I
Poruszane zagadnienia: historia pieniądza i wymiany handlowej (barter, płacidła, pieniądz kruszcowy, banknoty, pieniądze elektroniczne).
Metody pracy m.in.: praca w zespołach z wykorzystaniem kart do gry. - Lekcja II
Poruszane zagadnienia: definicja pieniądza, nominały pieniędzy, przykłady walut zagranicznych, czym jest rewers/awers.
Metody pracy m.in.: praca indywidualna i w grupach z wykorzystaniem puzzli. - Lekcja II
Poruszane zagadnienia: pojęcia oszczędzania i inwestowania, dochodów i wydatków.
Metody pracy m.in.: praca w grupach z wykorzystaniem gry planszowej. - Lekcja IV
Poruszane zagadnienia: jak działa rynek – role sprzedających i kupujących, pojęcie podaży i popytu.
Metody pracy m.in.: praca w grupach z odgrywaniem scenek sytuacyjnych.
ETAP II
Wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie realizacji etapu I konkursu, nauczyciel razem z uczniami zakłada firmę. To klasa razem z opiekunem decyduje o branży, w jakiej ma działać ich przedsiębiorstwo. Uczniowie wcielają się w role managerów, skarbników, specjalistów od marketingu. Wspólnie określają cele firmy, tworzą plany sprzedażowe, podejmują decyzje, w co zainwestować, aby ich przedsiębiorstwo rozwijało się.
SPRAWOZDANIE Z KONKURSU
Po realizacji obu etapów konkursu nauczyciel wysyła, w formie prezentacji lub krótkiego filmu, sprawozdanie, które musi zawierać:
- kilka zdjęć dokumentujących przeprowadzenie cyklu 4 zajęć w oparciu o scenariusze i materiały edukacyjne dostarczone przez Experyment z krótkim opisem sposobu realizacji lekcji,
- podsumowanie efektów pracy uczniów jako przedsiębiorców, w tym m.in. charakterystykę firmy (w jakiej branży działała, jakie były jej cele i czy udało się je osiągnąć), informację, czy firma w wyniku podjętych decyzji poniosła straty/zyski oraz jak wyglądał podział ról i zadań wśród uczniów oraz jak układała się praca w zespole.
Przebieg konkursu
- Pobierz formularz zgłoszeniowy – dostępny tutaj Formularz zgłoszeniowy [241 KB].
- Uzupełniony formularz prześlij na adres: [email protected]. Otrzymasz maila zwrotnego z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- Weź udział w spotkaniu informacyjnym, które odbędzie się w środę, 17 lutego o godzinie 18:00 na platformie MS Teams. W trakcie spotkania wyjaśnimy szczegółowo zasady konkursu, omówimy scenariusze zajęć i materiały edukacyjne.
- W razie dodatkowych pytań weź udział w indywidualnych konsultacjach.
- Odbierz materiały edukacyjne, które wyślemy na adres Twojej szkoły.
- Przeprowadź w swojej klasie lekcje w oparciu o scenariusze przygotowane przez Experyment (etap I) i załóż z uczniami firmę (etap II).
- Prześlij sprawozdanie z konkursu (w formie prezentacji lub filmu krótkometrażowego).
Harmonogram
- nadsyłanie zgłoszeń do konkursu: do 17 lutego do godziny 15:00
- spotkanie informacyjne: 17 lutego, godzina 18:00
- indywidualne konsultacje dla nauczycieli: 18-26 lutego
- dostarczenie przez Experyment materiałów edukacyjnych do szkół: 1–5 marca
- czas na realizację obu etapów konkursu (przeprowadzenie lekcji i założenie firmy): 1 marca-30 kwietnia
- termin nadsyłania sprawozdań (filmów lub prezentacji): do 11 maja TERMIN ZOSTAŁ PRZEDŁUŻONY DO 16 MAJA
- rozstrzygnięcie konkursu: do 28 maja TERMIN ZOSTAŁ PRZEDŁUŻONY DO 8 CZERWCA
- ogłoszenie wyników i podsumowanie konkursu (webinar): 8 czerwca
Nagrody
Trzy zwycięskie klasy otrzymają po jednej nagrodzie głównej dla klasy w postaci sprzętu audiowizualnego tj. kamerki internetowej lub innego dostępnego sprzęt audio wybranego przez nauczyciela, drobne gadżety dla uczniów oraz dyplomy. Dodatkowo nauczyciele otrzymają zaświadczenia o współpracy z Centrum Nauki Experyment oraz Fundacją mBanku. Wszystkie klasy, które wezmą udział w konkursie i wyślą sprawozdania otrzymają bilety na zajęcia edukacyjne „Lekcja w Experymencie” wraz z możliwością zwiedzenia wystaw Experymentu w promocyjnej cenie 15 zł od osoby (więcej informacji o tym, czym są „Lekcje w Experymencie” można znaleźć TUTAJ).
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Lilianną Gołaszewską, l.gołaszewska@experyment.gdynia.pl
Regulamin konkursu [1.82 MB]
Konkurs jest zorganizowany w ramach projektu „Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie – pobudzamy kreatywność matematyczną uczniów klas I-III” dofinansowanego ze środków Fundacji mBanku. Więcej o projekcie można przeczytać na stronie experyment.gdynia.pl.