Matematyczne wyzwania w podróżach klasowych
cele projektu
Głównym celem projektu „Matematyczne wyzwania w podróżach klasowych – pobudzamy kreatywność matematyczną w klasach 1-3 szkół podstawowych” jest rozwinięcie u dzieci zainteresowania matematyką wykorzystywaną w praktycznym aspekcie podróżowania. Projekt będzie kolejną edycją konkursu matematycznego. Tym razem zaplanowane działania skupiają się na rozwijaniu kompetencji matematycznych w zakresie swobodnego przeliczania jednostek, miar, wag i czasu. Konkurs bezpośrednio łączy wiedzę matematyczną z wiedzą geograficzną oraz podróżniczą. Poprzez realizację zadań dzieci rozwiną swoje umiejętności z zakresu matematyki, a także planowania i podejmowania decyzji. Podróże poszerzają horyzonty, uczą samodzielności oraz odwagi w dokonywaniu wyborów. Założenia konkursu są zgodne z podstawą programową. Zastosowanie metody projektu rozwija przedsiębiorczość i kreatywność, wspiera integrację zespołu klasowego, wdraża uczniów do planowania i organizacji pracy. Realizacja projektu zaangażuje min. 400 uczniów z województwa pomorskiego.
działania
Projekt będzie prowadzony w formie konkursu międzyszkolnego dla klas 1-3 szkół podstawowych i będzie opierał się na praktycznym zastosowaniu matematyki z elementami wiedzy geograficznej oraz podróżniczej. Projekt został podzielony na dwa etapy.
Etap 1. zdobywanie wiedzy – liczę, mierzę, ważę, kalkuluję, czyli cztery scenariusze lekcji z zakresu matematyki.
Etap 2. praktyczny/konkursowy – uczniowie pracują projektowo, przygotowują dokładny plan oraz budżet rzeczywistej wycieczki klasowej na terenie swojego miasta, gminy, województwa lub kraju.
Zadaniem konkursu jest zdobywanie i poszerzanie wiedzy uczniów z zakresu matematyki z jednoczesnym wskazaniem na jej zastosowanie w życiu codziennym. Zgodnie ze scenariuszami lekcji uczniowie zdobędą wiedzę w zakresie liczenia i dokonywania pomiarów, na przykładzie podróżowania dawniej i dziś. Wiedzę zastosują w praktyce, przygotowując własną klasową wycieczkę. Konkurs rozwija kompetencje matematyczne oraz kształtuje umiejętność pracy projektowej. Dodatkowo zadanie konkursowe pełni bardzo istotną rolę wychowawczą, angażując uczniów do planowania podróży klasowej, wspólnego spędzania czasu w oparciu o wykorzystanie wiedzy matematycznej. Zwycięska klasa otrzyma nagrody – roboty edukacyjne oraz drobne upominki. Wręczone zostaną również wyróżnienia. W skład jury konkursowego wejdą przedstawiciele Centrum Nauki Experyment. W ramach projektu zaplanowano również dwa webinary dla nauczycieli: wprowadzający, w trakcie którego omówione zostaną scenariusze lekcyjne oraz materiały merytoryczne, a także podsumowujący projekt. W zależności od sytuacji epidemicznej działania w ramach projektu będę realizowane w formie stacjonarnej lub online.
rezultaty
W efekcie realizacji projektu w minimum dwudziestu pięciu szkołach podstawowych w województwie pomorskim zostaną przeprowadzone cykle czterech zajęć z zakresu matematyki z elementami wiedzy geograficznej oraz podróżniczej. Łącznie weźmie udział ok. 400 uczniów klas I-III szkół podstawowych. Uczestnicząc w projekcie uczniowie poszerzą swoją wiedzę z zakresu matematyki, geografii i innych zagadnień. Projekt przyczyni się do zwiększenia wiedzy uczniów w zakresie praktycznego wykorzystania matematyki w pracy metodą projektu oraz nauki samodzielnego planowania wydatków. Realizując zadania w grupach uczniowie nauczą się pracy zespołowej, myślenia projektowego, odgrywania określonych zadań i ról społecznych, a także poszerzą kompetencje matematyczne.
finansowanie Fundacja mBanku
czas trwania 01.10.2021- 10.06.2022
cele projektu
Celem projektu „Matematyczne wyzwania w podróżach klasowych – pobudzamy kreatywność matematyczną w klasach I-III szkół podstawowych” jest rozwinięcie u dzieci zainteresowania praktycznym zastosowaniem matematyki podczas podróżowania. Projekt jest drugą edycją konkursu matematycznego. Tym razem zaplanowane działania skupiają się na rozwijaniu kompetencji matematycznych w zakresie swobodnego przeliczania jednostek miar, wag i czasu. Konkurs bezpośrednio łączy wiedzę matematyczną z wiedzą geograficzną oraz podróżniczą. Poprzez realizację zadań dzieci rozwiną swoje umiejętności z zakresu matematyki, planowania i podejmowania decyzji. Podróże poszerzają horyzonty, uczą samodzielności oraz odwagi w dokonywaniu wyborów. Założenia konkursu są dostosowane do podstawy programowej. Użycie metody projektowej rozwija przedsiębiorczość i kreatywność, wspiera integrację klasy, uczy dzieci planowania i organizacji pracy.
działania
Projekt ten opiera się na praktycznym zastosowaniu matematyki z elementami wiedzy geograficznej oraz podróżniczej. Został on podzielony na dwa etapy. Etap pierwszy– „Liczę, mierzę, ważę, kalkuluję, czyli 4 scenariusze lekcji z zakresu matematyki” to pozyskiwanie przez dzieci umiejętności w zakresie liczenia i dokonywania pomiarów, na przykładzie podróżowania dawniej i dziś. Etap drugi ma charakter konkursu międzyszkolnego dla klas I-III szkół podstawowych. Uwzględnia także działania praktyczne – uczniowie będą pracować projektowo przygotowując dokładny plan oraz budżet własnej, rzeczywistej wycieczki klasowej na terenie swojego miasta, gminy, województwa lub kraju. Celem konkursu jest zdobywanie lub poszerzanie wiedzy matematycznej uczniów z jednoczesnym wskazaniem na jej zastosowanie w życiu codziennym. Dodatkowo zadanie konkursowe pełni istotną rolę wychowawczą, angażując uczniów w planowanie podróży klasowej oraz wspólne spędzanie czasu przy praktycznym wykorzystaniu wiedzy matematycznej. Zwycięska klasa otrzyma nagrody – roboty edukacyjne oraz drobne upominki. Wręczone zostaną również wyróżnienia. W skład jury konkursowego wejdą przedstawiciele CNE. W ramach projektu zaplanowano również 2 webinary dla nauczycieli: wprowadzający, w trakcie którego omówione zostaną scenariusze lekcyjne oraz materiały merytoryczne, a także webinarium podsumowujące projekt. W zależności od sytuacji epidemicznej działania projektowe będą realizowane w formie stacjonarnej lub online.
rezultaty
W efekcie realizacji projektu w co najmniej 25 szkołach podstawowych w województwie pomorskim zostaną przeprowadzone cykle 4 zajęć z zakresu matematyki z elementami wiedzy geograficznej oraz podróżniczej. Łącznie w projekcie weźmie udział ok. 400 uczniów klas I-III szkół podstawowych. Uczniowie poszerzą swoją wiedzę matematyczną, geograficzną i podróżniczą. Projekt przyczyni się do zwiększenia praktycznego wykorzystania przez uczniów matematyki w pracy metodą projektową. Ponadto nauczy dzieci samodzielnego planowania wydatków. Realizując zadania w grupach uczniowie przyswoją zasady pracy zespołowej, myślenia projektowego czy odgrywania określonych ról społecznych.
finansowanie Fundacja mBanku
czas trwania 01.10.2021- 10.06.2022
budżet CNE 22 750,00 zł (dotacja z mFundacji 21 750,00 zł)
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY – Matematyczne wyzwania w podróżach klasowych[231 KB]
REGULAMIN – Metamatyczne wyzwania w podróżach klasowych [1,8 MB]