15

12
WARSZTATY RODZINNE. Świąteczna podróż tropem Mikołaja

20

12
Warsztaty dla dorosłych. Coraz bliżej święta!

08

01
CIEKAWI ŚWIATA. Semestr zimowy 2024/2025
pokaż kalendarz

Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie

cele projektu
Celem projektu „Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie – pobudzamy kreatywność matematyczną w klasach I-III” było rozwinięcie zainteresowania finansami i ekonomią wśród dzieci. Planowane działania opierały się na ukazaniu uczniom zastosowań matematyki w przedsiębiorczości, zarówno w szkole, jak i poza nią. Dzieci, poprzez zabawę i doświadczenia, poznały zagadnienia dotyczące pieniędzy, finansów czy sprzedaży. Zakładając własne „firmy” i realizując małe biznesplany nauczyły się pracy projektowej w grupach oraz podejmowania przemyślanych decyzji finansowych.

działania

Centrum Nauki Experyment opracowało 4 scenariusze lekcji z zakresu matematyki i przedsiębiorczości wraz z materiałami dla uczniów. Podczas otwartej rekrutacji Experyment przekazał je zainteresowanym szkołom podstawowym z województwa pomorskiego.

Na etapie pierwszym – „Matematyczne wyzwanie” ­– zadaniem nauczycieli w było przeprowadzenie cyklu 4 lekcji w szkołach opartych o scenariusze przygotowane przez CNE. Podczas tego etapu uczniowie dowiedzieli się czym są pieniądze, w jakich nominałach występują, jaką mają wartość i na czym polega wymiana pieniężno-towarowa. Częścią projektu była także samodzielna praca dzieci w domu, polegająca na uzupełnianiu kart pracy – dzienniczków przedsiębiorcy. Celem tego zadania było również wsparcie uczniów w stosowaniu matematyki w życiu codziennym, w trakcie robienia zakupów, czy opłacania domowych rachunków.

W trakcie drugiego etapu – „Przedsiębiorcza klasa” ­– nauczyciele pracowali z uczniami podzielonymi na grupy, w których dzieci, wykorzystując wiedzę zdobytą na lekcjach, założyły własne „przedsiębiorstwa”. Na tym etapie uczniowie, w grupach, wcielając się w role lidera, skarbnika czy specjalisty ds. marketingu, mieli za zadanie zdecydować, jakie działania podjąć i w co zainwestować, aby ich firmy mogły się rozwijać. Następnie dzieci zaprezentowały efekty swojej pracy –  w formie prezentacji multimedialnych lub filmów – w międzyszkolnym konkursie. Zwycięska klasa otrzymała nagrody – kamerki internetowe oraz słuchawki z mikrofonem do wykorzystania na przykład podczas zajęć online. Wręczone zostały również wyróżnienia. W skład jury konkursowego weszli przedstawiciele Centrum Nauki Experyment. W ramach projektu zrealizowano również 2 webinary dla nauczycieli: pierwszy – wprowadzający, w trakcie którego omówione zostały scenariusze lekcji oraz materiały merytoryczne oraz kolejny – podsumowujący projekt.
Działania w ramach projektu były realizowane zarówno w formie stacjonarnej jak i w formule online.

rezultaty
W efekcie realizacji projektu w 72 szkołach podstawowych w województwie pomorskim zostały przeprowadzone cykle 4 zajęć z zakresu matematyki i przedsiębiorczości, w których łącznie wzięło udział 1322 uczniów klas I-III. Uczestnicząc w projekcie uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, finansów czy sprzedaży. Realizując zadania w grupach dzieci zaznajomiły się z zagadnieniami pracy zespołowej, myślenia projektowego, odgrywania określonych zadań i ról społecznych. Dodatkowo uczniowie poszerzyli swoje kompetencje matematyczne oraz nauczyli się postaw przedsiębiorczych.

 

finansowanie Fundacja mBanku

czas trwania 01.2021 – 06.2021

budżet CNE 17 738,00 zł (dotacja z mFundacji 14 100,00 zł)

Polityka plików cookies

Do prawidłowego działania naszego serwisu oraz dla Twojej wygody strony www.experyment.gdynia.pl oraz bilety.experyment.gdynia.pl używają plików cookies. Korzystanie z nich bez zmian ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci twojego komputera lub smartfonu.

Czym są pliki cookies (ciasteczka)? To małe pliki tekstowe, które odwiedzany serwis internetowy zapisuje na urządzeniu końcowym (czyli np. na komputerze czy smartfonie, z którego korzystasz podczas przeglądania strony). Niektóre serwisy używają ich do gromadzenia informacji o użytkownikach, którzy wchodzą na stronę.

Dane, jakie zapisywane są w plikach cookies, mogą służyć jedynie do wykonania określonych funkcji i akcji na Twoją rzecz, np. zapamiętania logowania na stronie, Twoich ustawień lub daty wizyty i liczby osób podczas zamawiania biletów. Pozwalają one także na tworzenie anonimowych statystyk odwiedzalności naszego serwisu, dzięki czemu wiemy m.in., jakich informacji użytkownicy szukają na naszych stronach najczęściej. Nie wykorzystujemy i nigdy nie będziemy wykorzystywać w inny sposób żadnych informacji o Tobie, jakie mogą się w plikach ciasteczek znaleźć. Wszystkie dane są zaszyfrowane, by osoby nieuprawnione nie miały do nich dostępu.

Za pomocą plików cookies nie jesteśmy w stanie zidentyfikować użytkowników ani ustalić Twojej tożsamości. Wiemy jedynie z jakiej przeglądarki korzystasz i czy dane urządzenie odwiedzało już naszą stronę. Ciasteczka nie są szkodliwe dla żadnych urządzeń i nie wpływają na sposób ich działania, nie powodują żadnych zmian konfiguracyjnych w komputerach i smartfonach, ani w ich oprogramowaniu. Domyślne parametry plików cookies pozwalają na odczytanie informacji tylko serwerowi, który je stworzył. Innymi słowy – wygenerowane przez naszą stronę pliki ciasteczek mogą być odczytane tylko i wyłącznie przez nią samą.

W każdej chwili możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki, aby nie zapisywać plików cookies na Twoim dysku. W zależności od przeglądarki, znajdziesz instrukcje tutaj:

Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer, Safari, Chrome, Edge