cele projektu
Celem projektu „Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie – pobudzamy kreatywność matematyczną w klasach I-III” było rozwinięcie zainteresowania finansami i ekonomią wśród dzieci. Planowane działania opierały się na ukazaniu uczniom zastosowań matematyki w przedsiębiorczości, zarówno w szkole, jak i poza nią. Dzieci, poprzez zabawę i doświadczenia, poznały zagadnienia dotyczące pieniędzy, finansów czy sprzedaży. Zakładając własne „firmy” i realizując małe biznesplany nauczyły się pracy projektowej w grupach oraz podejmowania przemyślanych decyzji finansowych.
działania
Centrum Nauki Experyment opracowało 4 scenariusze lekcji z zakresu matematyki i przedsiębiorczości wraz z materiałami dla uczniów. Podczas otwartej rekrutacji Experyment przekazał je zainteresowanym szkołom podstawowym z województwa pomorskiego.
Na etapie pierwszym – „Matematyczne wyzwanie” – zadaniem nauczycieli w było przeprowadzenie cyklu 4 lekcji w szkołach opartych o scenariusze przygotowane przez CNE. Podczas tego etapu uczniowie dowiedzieli się czym są pieniądze, w jakich nominałach występują, jaką mają wartość i na czym polega wymiana pieniężno-towarowa. Częścią projektu była także samodzielna praca dzieci w domu, polegająca na uzupełnianiu kart pracy – dzienniczków przedsiębiorcy. Celem tego zadania było również wsparcie uczniów w stosowaniu matematyki w życiu codziennym, w trakcie robienia zakupów, czy opłacania domowych rachunków.
W trakcie drugiego etapu – „Przedsiębiorcza klasa” – nauczyciele pracowali z uczniami podzielonymi na grupy, w których dzieci, wykorzystując wiedzę zdobytą na lekcjach, założyły własne „przedsiębiorstwa”. Na tym etapie uczniowie, w grupach, wcielając się w role lidera, skarbnika czy specjalisty ds. marketingu, mieli za zadanie zdecydować, jakie działania podjąć i w co zainwestować, aby ich firmy mogły się rozwijać. Następnie dzieci zaprezentowały efekty swojej pracy – w formie prezentacji multimedialnych lub filmów – w międzyszkolnym konkursie. Zwycięska klasa otrzymała nagrody – kamerki internetowe oraz słuchawki z mikrofonem do wykorzystania na przykład podczas zajęć online. Wręczone zostały również wyróżnienia. W skład jury konkursowego weszli przedstawiciele Centrum Nauki Experyment. W ramach projektu zrealizowano również 2 webinary dla nauczycieli: pierwszy – wprowadzający, w trakcie którego omówione zostały scenariusze lekcji oraz materiały merytoryczne oraz kolejny – podsumowujący projekt.
Działania w ramach projektu były realizowane zarówno w formie stacjonarnej jak i w formule online.
rezultaty
W efekcie realizacji projektu w 72 szkołach podstawowych w województwie pomorskim zostały przeprowadzone cykle 4 zajęć z zakresu matematyki i przedsiębiorczości, w których łącznie wzięło udział 1322 uczniów klas I-III. Uczestnicząc w projekcie uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, finansów czy sprzedaży. Realizując zadania w grupach dzieci zaznajomiły się z zagadnieniami pracy zespołowej, myślenia projektowego, odgrywania określonych zadań i ról społecznych. Dodatkowo uczniowie poszerzyli swoje kompetencje matematyczne oraz nauczyli się postaw przedsiębiorczych.
finansowanie Fundacja mBanku
czas trwania 01.2021 – 06.2021
budżet CNE 17 738,00 zł (dotacja z mFundacji 14 100,00 zł)