Kampania „Expect Everything” w ramach projektu Hypatia wystartowała 21 kwietnia!
Współczesne badania pokazują, że w dzisiejszych czasach w edukacji młodych ludzi często nie podejmuje się zagadnień związanych z równością w dostępie do nauki. Co więcej, młodzi Europejczycy, zarówno chłopcy jak i dziewczęta, nie posiadają dostatecznej wiedzy o różnorodności ścieżek kariery, jakie oferuje zawód naukowca w dziedzinach takich jak branża technologiczna, inżynieryjna czy nauki matematyczne (STEM).
Hypatia to ogólnoeuropejski projekt, w którym wzięło udział Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie zaangażowania młodzieży w wieku 13-18 lat w obszar nauk STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics, tj. Nauki Ścisłe, Technologia, Inżynieria i Matematyka). Ważnym elementem projektu było promowanie równouprawnienia w dostępie do nauki poprzez zachęcanie dziewcząt do wyboru zawodu naukowca oraz budowania przyszłej kariery zawodowej w oparciu o przedmioty ścisłe z obszaru nauk STEM. W celu realizacji założeń projektu, do wspólnych aktywności zostały zaproszone centra nauki, muzea, szkoły, instytucje naukowe, innowacyjne firmy, eksperci oraz młodzież. Grupy współpracowały na poziomie międzynarodowym oraz lokalnym w 14 wybranych sieciach współpracy, w tym również w gdyńskim EXPERYMENCIE, a ich rolą było głównie opracowywanie treści edukacyjnych oraz planowanie wspólnych aktywności oraz wydarzeń.
21 kwietnia 2016 roku projekt Hypatia wystartował z upowszechniającą kampanią „Expect Everything”, skierowaną do młodzieży, której szczególnym celem było zaangażowanie oraz zachęcenie do rozwijania zainteresowań naukowych w obszarze STEM. Kampania ta była kontynuacją podjętych przez Komisję Europejską działań w ramach programu „Science it’s a girl thing”.
Hasło „Expect Everything” czyli „Oczekuj wszystkiego” było ucieleśnieniem ducha innowacyjności oraz otwarcia na wyzwania, jakie stoją przed młodymi naukowcami. Stało się mottem zachęcającym młodzież do działania i powiedzenia: „Tak, w życiu oczekuję wszystkiego! Tak samo, jak wszystkiego można oczekiwać ode mnie”.
W ramach prowadzonej kampanii młodzież miała dostęp do dedykowanych kanałów informacyjnych na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Vimeo czy Tumblr. Powstała strona internetowa expecteverything.eu, której głównym zadaniem jest dotarcie w jak najszerszym zakresie do użytkowników urządzeń mobilnych, angażując ich w wydarzenia oraz aktywności odbywające się w 14 sieciach współpracy. Użytkownicy mogą odkrywać zaskakujące fakty o nauce, brać udział w tworzeniu artykułów popularnonaukowych, spotykać się z naukowcami oraz poznawać specyfikę ich pracy.
W tym samym czasie powstała strona hypatiaproject.eu dedykowana nauczycielom, dyrektorom szkół, centrom nauki, firmom innowacyjnym oraz naukowcom, oferująca narzędzia edukacyjne oraz wykaz aktywności, które mają zachęcać do nauczania przedmiotów z zakresu STEM. Strona ta prezentuje kluczowe informacje dotyczące projektu Hypatia i jego aktywności.
Zgodnie z założeniami, projekt, dzięki zaplanowanej kampanii, aktywnościom oraz wydarzeniom, miał dotrzeć do ponad 50 000 nauczycieli dyrektorów oraz ponad 250 000 uczniów oraz studentów. Efekty projektu miały przełożyć się zasadniczo na długofalowe zmiany w podejściu do postrzegania kariery naukowej oraz większego zainteresowania naukami z zakresu STEM.
Na terenie Polski za realizację aktywności oraz budowanie sieci współpracy w ramach projektu Hypatia odpowiada Centrum Nauki Experyment w Gdyni.