Wydarzenie archiwalne. Zapraszamy do aktualnych wydarzeń.
Badania wskazują, że rynek pracy będzie się zmieniał coraz szybciej. Kluczowe wydaje się uczenie uczenia się, które pozwoli na utrzymanie wysokiego poziomu kompetencji i dostosowanie się do wymagań otoczenia. Jaki zatem powinien być kierunek zmian w edukacji? Co zrobić, aby sprostać licznym wyzwaniom i jak przygotować do tego uczniów? Odpowiedzią jest koncepcja 4K, czyli kompetencje XXI wieku. O nich porozmawiamy 18 kwietnia podczas bezpłatnej konferencji dla nauczycieli EDUKACJA W AKCJI. Szkoła kompetencji.
Został osiągnięty limit miejsc na konferencję. Osoby, które zapiszą się po 3 kwietnia 2024 r., będą wpisane na listę rezerwową. Dziękujemy za tak duże zainteresowanie wydarzeniem!
Punktem wyjścia w koncepcji 4K są cztery umiejętności poznawcze, które znacząco ułatwiają przystosowanie się do nowych sytuacji. Są to: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja oraz kooperacja. 18 kwietnia pochylimy się nad tymi zagadnieniami szczegółowo – prelegenci przedstawią swoje pomysły i sposoby, aby kształtować u uczniów wymienione umiejętności. Na uczestników konferencji czeka dawka cennej wiedzy i wiele inspiracji.
Podczas konferencji porozmawiamy o tym, jak wykorzystać potencjał kompetencji 4K oraz dlaczego tak ważne dziś jest krytyczne myślenie. Poznamy również odpowiedź na pytanie, jaką rolę odgrywa w środowisku szkolnym komunikacja oraz jak relacje wpływają na nasz dobrostan.
W części warsztatowej uczestnicy będą mieli okazję wzbogacić swój warsztat pracy o takie umiejętności jak: wykorzystanie narzędzi multimedialnych i sztucznej inteligencji w codziennej pracy nauczyciela oraz myślenie projektowe (design thinking) i międzydyscyplinarne. Będzie także szansa, aby wziąć udział w treningu komunikacji oraz warsztatach z krytycznego myślenia.
Program konferencji EDUKACJA W AKCJI
08:30-09:00 Rejestracja uczestników
09:00-09:15 Otwarcie konferencji
09:15-10:30 Blok inspiracyjny – prelekcje
09:15-09:40 Postaw na edukację w 4K | Dawid Łasiński, Pan Belfer
Czy wiecie, przed jakimi wyzwaniami staną Wasi uczniowie za 10 lat, kiedy wejdą na rynek pracy? Czy potraficie przewidzieć, jakie potrzeby i trendy będą istnieć za 10-20 lat? Prowadzący prelekcję przyznaje, że sam ma z tym problem. Dlatego też Dawid Łasiński podczas swoich lekcji stara się ograniczać uczniom odtwarzanie gotowych instrukcji, które być może już są nieaktualne. W zamian stawia nacisk (o ile to możliwe) na kompetencje. Dlaczego? Odpowiemy na to pytanie wspólnie podczas konferencji!
09:40-10:05 Inni się mylą, ale nie ja: czy rozpoznawanie powszechnie popełnianych błędów poznawczych u innych zmienia oszacowanie racjonalności własnych postaw? | dr hab. Michał Parzuchowski, Uniwersytet SWPS
Podczas wystąpienia zastanowimy się nad warunkami przeprowadzania treningu krytycznego myślenia w placówkach edukacyjnych. Sprawdzimy, czy samo uświadomienie uczniom faktu, że ich postawy mogą mieć źródło w błędach poznawczych wystarczy do osłabienia pewności ich własnych zachowań. Zastanowimy się również, w jakich warunkach trening krytycznego myślenia może skutecznie ograniczać np. wiarę w teorie spiskowe.
10:05-10:30 Rola relacji w dbaniu o dobrostan – po co nam komunikacja? | Leszek Dowgiałło
W trakcie wystąpienia omówimy znaczenie komunikacji w budowaniu pozytywnych relacji z uczniami bądź nauczycielami i jej wpływ na atmosferę w klasie lub pokoju nauczycielskim. Przeanalizujemy także praktyczne strategie wspierające rozwój umiejętności komunikacyjnych oraz budowanie zdrowych relacji międzyludzkich.
10:30-11:00 Przerwa kawowa
11:00-12:30 Blok praktyczny – warsztaty do wyboru
11:00-12:30 Prowokuj, dyskutuj, zmieniaj świat – od krytycznego myślenia do sprawczego działania. Warsztaty dla nauczycieli przedszkoli i klas 1-3 | Marta Jaśkiewicz, Monika Wasilonek, Program PROJEKTOR
Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli i nauczycielek szukających sposobów na to, aby uczynić swoich uczniów krytycznie myślącymi i autonomicznymi uczestnikami procesu edukacji.
Podczas warsztatów poznacie autorską metodę opracowaną przez Zespół Ekspertów Programu Projektor, która pomaga:
- poddawać w wątpliwość utarte schematy myślenia;
- konstruować wiedzę;
- podejmować autonomiczne decyzje;
- współpracować;
- eksperymentować;
- pokonywać codzienne trudności.
Na warsztatach poznacie założenia i cele powyższej metody, a także dowiecie się, jak rozwijać u swoich uczniów kompetencje z listy 4K: krytyczne myślenie, komunikację, kreatywność i współpracę. Wspólnie stworzycie scenariusz do wykorzystania na własnych lekcjach, w czasie których uczniowie przejdą od krytycznej analizy problemów do sprawczego działania.
11:00-12:30 Sztuka komunikacji i budowania mostów – trening wspierający skuteczne relacje | Leszek Dowgiałło
Podczas warsztatów skupimy się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, niezbędnych do budowania pozytywnych relacji w środowisku szkolnym. Wspólnie wypracujemy praktyczne narzędzia i strategie wspierające skuteczne komunikowanie się z uczniami, rodzicami, a także innymi nauczycielami. Zastanowimy się również, jak komunikacja wpływa na nasze relacje i w jaki sposób przekłada się na dobrostan nasz oraz osób w naszym otoczeniu.
11:00-12:30 Inspirujące projekty, aktywni uczniowie – jak tworzyć interdyscyplinarne projekty edukacyjne? | Ewa Tomczak, Design Thinking w Szkole
Jak tworzyć pomysły na projekty, które będą ciekawe i angażujące dla uczniów? Włączając w nie realne potrzeby i zainteresowania młodzieży! Podczas warsztatów zajmiemy się budowaniem kreatywnych pomysłów na projekty międzyprzedmiotowe, które stawiają perspektywę ucznia w centrum.
11:00-12:30 Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji? – poziom podstawowy | Dawid Łasiński, Pan Belfer
Czy wiecie, że wiele Waszych koleżanek i kolegów po fachu stosuje sztuczną inteligencję, by pracować sprytniej, a nie więcej? Też chcecie dowiedzieć się, jak wykorzystać AI w swojej pracy, ale boicie się, że jest to zbyt trudne lub też nie przepadacie za nowymi technologiami? Warsztaty przygotowane przez Dawida Łasińskiego, są zaprojektowane tak, żeby nie było w nich skomplikowanych programów i kosmicznego tempa. Dowiecie się na nich, jak AI może zostać Waszym prywatnym i bezpłatnym asystentem, pomagającym w uzupełnianiu dokumentów, wymyślaniu kreatywnych zadań i projektów, czy nawet odpowiadającym na trudne wiadomości od rodziców. Poznacie też sposoby na generowanie obrazki, dzięki czemu oszczędzicie czas na szukanie zdjęć i grafik w sieci. Na tych warsztatach zajmiemy się sztuczną inteligencją na poziomie podstawowym.
12:30-13:15 Przerwa lunchowa
13:15-14:45 Blok praktyczny II – warsztaty do wyboru
13:15-14:45 Prowokuj, dyskutuj, zmieniaj świat – od krytycznego myślenia do sprawczego działania. Warsztaty dla nauczycieli klas 4-8 i szkół ponadpodstawowych | Marta Jaśkiewicz, Monika Wasilonek, Program PROJEKTOR
Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli i nauczycielek szukających sposobów na to, aby uczynić swoich uczniów krytycznie myślącymi i autonomicznymi uczestnikami procesu edukacji.
Podczas warsztatów poznacie autorską metodę opracowaną przez Zespół Ekspertów Programu Projektor, która pomaga:
- poddawać w wątpliwość utarte schematy myślenia;
- konstruować wiedzę;
- podejmować autonomiczne decyzje;
- współpracować;
- eksperymentować;
- pokonywać codzienne trudności.
Na warsztatach poznacie założenia i cele powyższej metody, a także dowiecie się, jak rozwijać u swoich uczniów kompetencje z listy 4K: krytyczne myślenie, komunikację, kreatywność i współpracę. Wspólnie stworzycie scenariusz do wykorzystania na własnych lekcjach, w czasie których uczniowie przejdą od krytycznej analizy problemów do sprawczego działania.
13:15-14:45 Sztuka komunikacji i budowania mostów – trening wspierający skuteczne relacje | Leszek Dowgiałło
Podczas warsztatów skupimy się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, niezbędnych do budowania pozytywnych relacji w środowisku szkolnym. Wspólnie wypracujemy praktyczne narzędzia i strategie wspierające skuteczne komunikowanie się z uczniami, rodzicami, a także innymi nauczycielami. Zastanowimy się również, jak komunikacja wpływa na nasze relacje i w jaki sposób przekłada się na dobrostan nasz oraz osób w naszym otoczeniu.
13:15-14:45 Inspirujące projekty, aktywni uczniowie – jak tworzyć interdyscyplinarne projekty edukacyjne? | Ewa Tomczak, Design Thinking w Szkole
Jak tworzyć pomysły na projekty, które będą ciekawe i angażujące dla uczniów? Włączając w nie realne potrzeby i zainteresowania młodzieży! Podczas warsztatów zajmiemy się budowaniem kreatywnych pomysłów na projekty międzyprzedmiotowe, które stawiają perspektywę ucznia w centrum.
13:15-14:45 Jak i po co nagrać własną wideolekcję? – poziom zaawansowany | Dawid Łasiński, Pan Belfer
A co jeśli superkomputer, który macie w kieszeni lub w torebce może pomóc Wam zaoszczędzić tysiące godzin? Na warsztatach Dawid Łasiński pokaże, jak z wykorzystaniem smartfona, szybko i skutecznie zaplanować, nagrać i zmontować własny materiał edukacyjny w formie wideo. Sprawdźcie, jak tworzyć nowoczesną edukację i włączać ciekawość uczniów!
14:45-15:00 Podsumowanie i zakończenie konferencji