Głównym celem projektu jest realizacja oferty dostępnej w oparciu o koncepcję podróży odbiorcy, z uwzględnieniem poprawy najważniejszych jej elementów w CNE, zdiagnozowanych dotychczas w toku wieloletniej pracy wystawy i pod kątem zmieniających się warunków oczekiwań widowni. Koncepcję podróży odbiorcy CNE zastosowało do konstrukcji pomysłu przedsięwzięcia, jako narzędzie doskonale uzupełniające braki występujące w dostępności instytucji.
Projekt skupia się zatem na wdrożeniu rzeczywistych zmian zarówno w kontekście wiedzy, kwalifikacji, informacji, wydarzeń jak i samych wystaw interaktywnych. Przedsięwzięcie podzielono na pięć głównych zadań-etapów, które poprowadzą do zmian w instytucji.
Etap 1-3
Praca nad dostępnością informacyjno-komunikacyjną CNE, polegać będzie na wspieranej konsultacjami samoocenie, re-audycie dotychczasowych rozwiązań, zdefiniowaniu punktów poprawy oraz wdrożeniu zmian. Bazą wiedzy w tym zakresie będą szkolenia dotyczące dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla pracowników działu promocji oraz sekcji obsługi klienta. Zadanie będzie wspierane poprzez konsultacje i współpracę ze środowiskiem osób ze szczególnymi potrzebami. Etapy sprawią, że pozyskanie informacji o wydarzeniu, zakup biletów i droga do CNE i powrót do domu będą łatwiejsze dla gości.
Etap 4
Skupia się na poprawie jakości wizyty i poruszania się odbiorcy na samych wystawach i w budynku CNE. Jego głównym działaniem będzie proces partycypacyjny, który doprowadzi do powstania spójnego i dostępnego systemu wayfindingowego w CNE. Szkolenia dotyczące dostępności dla pracowników kas, edukatorów i Działu Techniczno-Eksploatacyjnego pozwolą na większą świadomość pracowników, którzy na co dzień pracują z gośćmi. Jednym z ważniejszych działań jest modyfikacja stanowisk i wyposażenia wystawy oraz budynku CNE dotychczas niedostępnych dla gości ze szczególnymi potrzebami oraz poprawa bezpieczeństwa dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Etap 5
Poprawa doświadczania wydarzeń bazuje na działaniach szkoleniowych dla pracowników działów programujących wydarzenia edukacyjne i naukowe, a także na procesie prototypowania wydarzeń i partycypacyjnych eksperymentach z dostępnością oferty CNE. Wdrożenie nowych doświadczeń oparte będzie na testowaniu najlepszych rozwiązań dla danych grup odbiorców. We wszystkich powyższych etapach powstaną dokumenty – podręczniki dobrych praktyk w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej, pracy na wystawie oraz wydarzeń, które służyć będą transferowi wiedzy dla pracowników CNE oraz zapewnieniu trwałości wypracowanych rozwiązań.
Etap 6
Utrzymanie kontaktu z publicznością CNE wymaga opracowania i wdrożenia schematu ewaluacji oraz stałego udoskonalenia oferty CNE dla gości ze szczególnymi potrzebami. Ostatnie zadanie jest niejako post scriptum przedsięwzięcia i dotyczy upowszechniania rezultatów oraz sieciowania podmiotów zajmujących się interaktywnymi wystawami. Działania, takie jak wewnętrzne szkolenia dla nowych pracowników, współpracowników i wolontariuszy CNE oraz stworzenie grupy roboczej polskich centrów nauki dotyczącej dostępności, zapewni trwałość efektów projektu. Głównymi efektami przedsięwzięcia będzie trwała, aktualizowana wiedza i nabyte kompetencje pracowników CNE w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami; szereg dokumentów – analiz, audytów, podręczników dobrych praktyk instytucji. Wzrośnie również zadowolenie gości z oferty wystawy i wydarzeń w CNE oraz liczba organizacji pozarządowych oraz samorzeczników/samorzeczniczek współpracujących z instytucją. Trwałość efektów zostanie zapewniona poprzez utrzymywanie środków oraz aktualizowanie i kaskadowanie wiedzy w instytucji.
tytuł projektu Bez barier. Wizyta dla każdego w Centrum Nauki Experyment w Gdyni.
finansowanie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Działanie 4.3 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
nr umowy projektowej UMOWA nr 162/KBB/385/2022 z dnia 14.11.2022
czas trwania projektu 02.11.2022-15.06.2023
budżet CNE 163 700 zł