Celem projektu Mr.Goodfish 3.0 jest umożliwienie europejskim konsumentom dokonywania bardziej świadomych wyborów przy zakupie i konsumpcji owoców morza, a także innych produktów akwakultury. Projekt będzie miał za zadnie dostarczanie odbiorcom dokładnych informacji na temat żywności pochodzenia wodnego. Będzie to możliwe dzięki specjalnie zaprojektowanej aplikacji, przy równoczesnym zaangażowaniu podmiotów z łańcucha konsumpcji we wspieranie tej zmiany (supermarkety, restauracje, sklepy rybne itp.).
Aby to osiągnąć, działania projektowe skupią się na ulepszeniu funkcjonowania istniejącej aplikacji o nazwie Mr.Goodfish (wdrożonej pomyślnie m.in. we Francji) poprzez:
- pozyskanie większej liczby danych (z większego obszaru europejskich basenów morskich);
- udostępnienie aplikacji we wszystkich językach Unii Europejskiej;
- budowanie wsparcia ze strony lokalnych interesariuszy i konsumentów owoców morza w całej Europie;
- zorganizowanie kampanii na dużą skalę, w celu podniesienia świadomości na temat znaczenia odpowiedzialnej konsumpcji ryb i owoców morza.
W projekcie przewidziano trzy lokalizacje pilotażowe (Morze Śródziemne, Ocean Atlantycki i Morze Północne, a także Ocean Arktyczny) i dwie lokalizacje replikacyjne. Centrum Nauki Experyment zostało wybrane jako jedyne Replication Site dla Morza Bałtyckiego.
Rola CNE jako ośrodka replikacji (Replication Site):
- dołączenie do sieci ambasadorów zrównoważonej konsumpcji owoców morza i wdrożenie lokalnego programu podnoszenia świadomości, w oparciu o opracowany w ramach projektu pakiet materiałów i działań dla kampanii informacyjnej;
- uruchomienie i przetestowanie aplikacji lokalnie oraz zebranie informacji zwrotnych, co pomoże partnerom projektu znaleźć wiarygodne źródła danych, dotyczące zrównoważonej żywności pochodzenia morskiego (z Morza Bałtyckiego);
- rozpowszechnianie projektu w swoim kraju i bycie punktem kontaktowym projektu w regionie.
W ramach lokalnej kampanii uświadamiającej, Centrum Nauki Experyment skupi się na edukowaniu rodzin na temat korzyści zdrowotnych i odżywczych, a także zagrożeń związanych ze spożywaniem lokalnych ryb i owoców morza. Centrum będzie również skupiać się na podnoszeniu poziomu wiedzy dotyczącej lokalnych zasobów owoców morza Morza Bałtyckiego, w kontekście zmian klimatycznych. W okresie 2025-2027 CNE planuje organizację warsztatów, wykładów, szkoleń, wydarzeń międzypokoleniowych angażujących całe rodziny.
Projekt realizowany będzie przez konsorcjum utworzone przez osiem instytucji z sześciu krajów UE: CYPRUS MARINE AND MARITIME INSTITUTE (Koordynator), THREE O’CLOCK (Francja), The European network of science centres and museums (Ecsite), NORDNORSK VITENSENTER, CENTRUM NAUKI EXPERYMENT W GDYNI, CENTRE FOR RESEARCH AND ANALYSIS, NAUSICAA, EUROPEAN FOOD INFORMATION COUNCIL (EUFIC).
tytuł projektu MR.GOODFISH 3.0: Co-creating solutions for sustainable seafood comsuption
finansowanie Horyzont Europa (HORIZON-MISS-2023-OCEAN-01))
czas trwania projektu 01.05.2024 – 31.04.2027
budżet CNE 9 815,00 EUR