Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Mr.Goodfish 3.0 – wspieranie zrównoważonej konsumpcji owoców morza

Celem projektu Mr.Goodfish 3.0 jest umożliwienie europejskim konsumentom dokonywania bardziej świadomych wyborów przy zakupie i konsumpcji owoców morza, a także innych produktów akwakultury. Projekt będzie miał za zadnie dostarczanie odbiorcom dokładnych informacji na temat żywności pochodzenia wodnego. Będzie to możliwe dzięki specjalnie zaprojektowanej aplikacji, przy równoczesnym zaangażowaniu podmiotów z łańcucha konsumpcji we wspieranie tej zmiany (supermarkety, restauracje, sklepy rybne itp.).

Aby to osiągnąć, działania projektowe skupią się na ulepszeniu funkcjonowania istniejącej aplikacji o nazwie Mr.Goodfish (wdrożonej pomyślnie m.in. we Francji) poprzez:

  • pozyskanie większej liczby danych (z większego obszaru europejskich basenów morskich);
  • udostępnienie aplikacji we wszystkich językach Unii Europejskiej;
  • budowanie wsparcia ze strony lokalnych interesariuszy i konsumentów owoców morza w całej Europie;
  • zorganizowanie kampanii na dużą skalę, w celu podniesienia świadomości na temat znaczenia odpowiedzialnej konsumpcji ryb i owoców morza.

W projekcie przewidziano trzy lokalizacje pilotażowe (Morze Śródziemne, Ocean Atlantycki i Morze Północne, a także Ocean Arktyczny) i dwie lokalizacje replikacyjne. Centrum Nauki Experyment zostało wybrane jako jedyne Replication Site dla Morza Bałtyckiego.

Rola CNE jako ośrodka replikacji (Replication Site):

  • dołączenie do sieci ambasadorów zrównoważonej konsumpcji owoców morza i wdrożenie lokalnego programu podnoszenia świadomości, w oparciu o opracowany w ramach projektu pakiet materiałów i działań dla kampanii informacyjnej;
  • uruchomienie i przetestowanie aplikacji lokalnie oraz zebranie informacji zwrotnych, co pomoże partnerom projektu znaleźć wiarygodne źródła danych, dotyczące zrównoważonej żywności pochodzenia morskiego (z Morza Bałtyckiego);
  • rozpowszechnianie projektu w swoim kraju i bycie punktem kontaktowym projektu w regionie.

W ramach lokalnej kampanii uświadamiającej, Centrum Nauki Experyment skupi się na edukowaniu rodzin na temat korzyści zdrowotnych i odżywczych, a także zagrożeń związanych ze spożywaniem lokalnych ryb i owoców morza. Centrum będzie również skupiać się na podnoszeniu poziomu wiedzy dotyczącej lokalnych zasobów owoców morza Morza Bałtyckiego, w kontekście zmian klimatycznych. W okresie 2025-2027 CNE planuje organizację warsztatów, wykładów, szkoleń, wydarzeń międzypokoleniowych angażujących całe rodziny.

Projekt realizowany będzie przez konsorcjum utworzone przez osiem instytucji z sześciu krajów UE: CYPRUS MARINE AND MARITIME INSTITUTE (Koordynator), THREE O’CLOCK (Francja), The European network of science centres and museums (Ecsite), NORDNORSK VITENSENTER, CENTRUM NAUKI EXPERYMENT W GDYNI, CENTRE FOR RESEARCH AND ANALYSIS, NAUSICAA,  EUROPEAN FOOD INFORMATION COUNCIL (EUFIC).

tytuł projektu MR.GOODFISH 3.0: Co-creating solutions for sustainable seafood comsuption

finansowanie Horyzont Europa (HORIZON-MISS-2023-OCEAN-01))

czas trwania projektu 01.05.2024 – 31.04.2027

budżet CNE 9 815,00 EUR

Logotypy partnerów Goodfish 3.0