Według danych UNESCO, ponad połowa ludności świata mieszka dziś w miastach. W roku 2030 ten wskaźnik przekroczy 60%. To wyzwanie, z jakim trzeba się zmierzyć, by zapewnić miastom oraz miejskim społecznościom spójność i równowagę. Jedną z metod wspomagających miejskie aglomeracje jest kształcenie ustawiczne mieszkańców, formalne i nieformalne. Z tego przekonania w 2015 wyrosła Globalna sieć miast uczących się UNESCO. Zrzesza ona dziś ponad 200 miast. Co roku, do sieci mogą zostać włączone maksymalnie trzy miasta z danego kraju. W 2019 pierwszym polskim miastem w międzynarodowym gronie miast uczących się została Gdynia.
Idea nauki się przez całe życie stanowi podstawę zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego. Badania wykazały, że stale uczący się obywatele są lepiej przygotowani do zachodzących zmian w życiu prywatnym i publicznym. Odwołując się do słów Rene Maheu, „Edukacja nieograniczana wiekiem i statusem społecznym odegra kluczową rolę w budowaniu postaw obywatelskich i przechodzeniu do zrównoważonych społeczeństw. To postawa, która pozwala obywatelom na pozostanie w kontakcie z rzeczywistością, a nie wyłącznie przygotowuje do pracy i wypełniania obowiązków”.
UNESCO definiuje miasto uczące się jako to, które: skutecznie mobilizuje swoje zasoby w każdym sektorze w celu promowania edukacji włączającej, ożywia naukę w rodzinach i społecznościach, ułatwia naukę w miejscu pracy, rozszerza wykorzystanie nowoczesnych technologii uczenia się, poprawia jakość i udoskonala proces uczenia się.
Wspieranie włączenia społecznego w proces nauki dokonuje się przez promowanie edukacji formalnej i nieformalnej dla każdego, w każdym wieku, ofertę kursów edukacyjnych online na tematy istotne dla lokalnych społeczności, stworzenie możliwości podniesienia kwalifikacji zawodowych wśród imigrantów, promowanie inicjatywy uczenia się międzypokoleniowego, zapewnienie poradnictwa zawodowego, zakładanie mobilnych bibliotek, wykorzystywanie ośrodków kultury, jako miejsca łączącego kulturę, sztukę i naukę, programy wolontariackie dla osób starszych i z niepełnosprawnościami, utworzenie systemu zaangażowania obywatelskiego, które zachęca obywateli do udziału w procesach decyzyjnych miasta.
Experyment z racji swojej misji włącza się w ideę UNESCO i jako jedna z instytucji gdyńskich realizuje program Miast Uczących się. Pracując w zespole organizacji powołanych do realizacji celów programu, przygotowuje narzędzia i metody oraz opracowuje zakres tematyczny oferty, by odpowiadała różnym oczekiwaniom i potrzebom odbiorców – od najmłodszych, przez młodzież szkolną i studencką, po dorosłych i seniorów. Experyment jest miejscem dla każdego, gdzie zanikają granice wieku i wykształcenia, gdzie najważniejszy jest stały rozwój, zaangażowanie i poznanie. SCIENCE IS EVERYWHERE!
Certyfikat członkostwa [946 KB]
kontakt Wanda Jaworska, [email protected], +48 503 468 866