Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Warsztaty z uczniami w ramach projektu Hypatia (6.04.2017)

W czwartek 6 kwietnia wraz z uczniami z Gimnazjum nr 13 w Gdyni przetestowaliśmy jeden ze scenariuszy powstałych w ramach projektu Hypatia.

Głównym celem europejskiego programu Hypatia, w który aktywnie zaangażował się Experyment, jest zachęcenie młodzieży, szczególnie dziewcząt, do studiowania na kierunkach STEM (Science, Technology, Engeneering, Mathematics).

W trakcie czwartkowego spotkania z gimnazjalistami, przećwiczyliśmy wspólnie jeden ze scenariuszy przeznaczonych dla szkół.: „Znajdź stereotypy w naukach ścisłych”, dotyczący tematu postrzegania kobiet i mężczyzn przez pryzmat zbudowanych w naszej podświadomości stereotypów. Praca odbyła się trzech grupach złożonych z dziewcząt i chłopców. Zadaniem uczniów było odpowiedzenie na pytanie czym według nich jest stereotyp. Warsztat zaczęły się od krótkiego ćwiczenia sprawdzającego czy myślimy stereotypowo o zawodach wykonywanych przez kobiety i mężczyzn. Część główna warsztatów dotyczyła analizy wybranych reklam. Wspólnie z gimnazjalistami sprawdzaliśmy, w jaki sposób kreowani są kobieta i mężczyzna w reklamach dot. nowych technologii (m.in. telefonów, laptopów).

– Choć postrzeganie roli kobiet i mężczyzn w kontekście uprawianych przez nich zawodów zmienia się, wciąż silne są stereotypy związane z płcią. Tym bardziej widzimy, jak ważnym jest realizowanie takich projektów jak Hypatia, które pokazują młodym ludziom jak przeciwstawiać się kategoryzowaniu kierunków studiów czy zawodów na wyłącznie męskie czy wyłącznie kobiece – mówi koordynator projektu z ramienia CN Experyment, Elżbieta Stefaniak.

W trakcie warsztatów uczniowie analizowali również ulotki reklamowe zachęcające do wyboru uczelni. Wśród nich były zarówno takie, które stereotypowo pokazywały rolę kobiet i mężczyzn (nauki humanistyczne głównie dla kobiet, ścisłe – dla mężczyzn), jak i te, które obalały te stereotypy, zachęcając licealistki do studiowania nauk ścisłych i technicznych, np. na kierunkach związanych z budownictwem.

Serdecznie dziękujemy młodzieży i nauczycielkom z Gimnazjum Nr 13 z oddziałami dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika z Gdyni za aktywny udział w warsztatach i cenne uwagi, które pozwolą nam dostosować moduł do oczekiwań zarówno uczniów, jak i nauczycieli.