Być Edukatorem Klimatu… Brzmi dumnie, prawda? A wcale nie jest to takie trudne! W Centrum Nauki Experyment, we współpracy z uczestnikami Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, chcemy stworzyć dla Was warunki do poszerzania bazy wiedzy na temat klimatu i środowiska. Dlatego tworzymy Akademię Edukatora Klimatu, podczas której uczymy, angażujemy, inspirujemy i pokazujemy możliwości. Chcemy pokazać, że każdy z nas może swoimi małymi, codziennymi działaniami przyczynić się do stworzenia dobrego klimatu dookoła nas.
Celem Akademii Edukatora Klimatu jest nauczenie uczniów swobodnego i skutecznego przekazywania wiedzy na temat środowiska, uwrażliwienie na zachodzące zmiany klimatu. Ich celem jest także ukazanie, że zmiany należy zacząć od siebie i swojego najbliższego otoczenia.
Podczas zajęć prowadzonych w ramach Akademii Edukatora Klimatu uczymy, angażujemy, inspirujemy i pokazujemy, że każdy z nas może swoimi małymi, codziennymi działaniami przyczynić się do stworzenia dobrego klimatu w swoim najbliższym otoczeniu.
Program skierowany jest do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych województwa pomorskiego.
W ramach programu oferujemy dwie lekcje z zakresu edukacji ekologicznej, materiały edukacyjne oraz specjalny certyfikat współpracy szkoły z CNE.
zajęcia 1.
- stacjonarnie w CNE
- w cenie promocyjnej: 25 zł/uczeń zajęcia edukacyjne, jeden nauczyciel bezpłatnie lub 30 zł/uczeń zajęcia edukacyjne i zwiedzanie wystaw
- piątki w październiku 9:00, 11:00, 13:00
- tematy zajęć:
- klasy 1-3 SP | Energia odnawialna
- klasy 4-6 SP | Energia z wody
- klasy 7-8 SP | Energia z wiatru
zajęcia 2.
- zestaw bezpłatnych materiałów edukacyjnych (scenariusz zajęć, karta pracy) do wykorzystania podczas lekcji w szkole
po realizacji dwóch lekcji
- każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie Certyfikat Edukatora Klimatu
- każdy nauczyciel otrzyma zaświadczenie o współpracy z CNE w ramach Akademii Edukatora Klimatu
- każdy uczestnik otrzyma wydawnictwo online przygotowane przez zespół CNE pt. „Klimat, środowisko i TY!”
zgłoszenia
- mailowo | [email protected]
kontakt Anna Miotk | +48 512 493 716 | [email protected]
Energia odnawialna klasy 1-3 SP
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, dlaczego potrzebne są alternatywne dla węgla źródła energii i jakie są ich rodzaje. Poznają zalety i ograniczenia odnawialnych źródeł energii, a także dowiedzą się, gdzie warto montować turbiny wiatrowe czy panele fotowoltaiczne. Uczestnicy przekonają się również, że energia słoneczna daje nam nie tylko prąd, ale i ciepło.
w ramach zajęć uczeń
- uczy się, jak na Ziemi wytworzył się węgiel i jakie są jego rodzaje
- poznaje podstawowe odnawialne źródła energii
- sprawdza działanie turbiny wodnej
- dowiaduje się, czym różnią się kolektory słoneczne od paneli słonecznych
Energia z wody klasy 4-6 SP
Uczniowie pogłębią wiedzę na temat ekosystemów wodnych oraz wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne. Mają również okazję do eksperymentowania i obserwacji, dzięki czemu poznają zasady działania elektrowni wodnych, ich rolę w zrównoważonym systemie energetycznym oraz konsekwencję ich działania dla ekosystemów wodnych i lądowych. Celem zajęć jest poszerzenie świadomości ekologicznej, a także podkreślenie znaczenia ochrony środowiska w kontekście globalnych wyzwań klimatycznych.
w ramach zajęć uczeń
- zdobywa wiedzę na temat zasad działania elektrowni wodnej
- poznaje metody monitoringu jakości wody w kontekście ochrony ekosystemów wodnych i bezpieczeństwa operacyjnego elektrowni wodnych
- dowiaduje się o wpływie elektrowni wodnych na ekosystemy wodne
- analizuje wpływ budowy elektrowni wodnych na przepływ wody i migracje ryb
Energia z wiatru klasy 7-8 SP
Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, co odróżnia morskie elektrownie wiatrowe od lądowych. Wykonując doświadczenia, uczniowie sprawdzą, jakie są kluczowe czynniki determinujące efektywność i wydajność elektrowni wiatrowej. Poznają również zależności między ukształtowaniem dna Morza Bałtyckiego a możliwością eksploatacji tego terenu przez człowieka. W trakcie zajęć uczestnicy nauczą się oceniać przydatność OZE w kontekście wpływu działań człowieka na środowisko.
w ramach zajęć uczeń
- rozpoznaje typy dna morza Bałtyckiego oraz metody jego badania
- wnioskuje, co różni morskie elektrownie wiatrowe od lądowych
- poznaje wpływ warunków klimatycznych oraz środowiskowych na działanie turbin wiatrowych
- dowiaduje się, jak morskie elektrownie wiatrowe oddziałują na środowisko
Regulamin Akademii Edukatora Klimatu
Regulamin Zajęć Edukacyjnych
Formularz zgłoszeniowy