Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Czy sztuczna inteligencja jest bardziej empatyczna od lekarza?

Czy sztuczna inteligencja potrafi udzielić równie empatycznej i wysokiej jakości odpowiedzi na pytania pacjentów jak lekarz? W kwietniu opublikowano przekrojowe badanie [1], w którym zespół licencjonowanych pracowników ochrony zdrowia porównywał odpowiedzi medyczne na pytania pacjentów zamieszczone na publicznym forum AskDocs. Badacze losowo wybrali 195 pytań, na które odpowiedzieli zweryfikowani lekarze. Takie same pytania otrzymał ChatGPT – każdy przypadek był otwierany w nowej sesji, bez nasycania chatbota informacjami.
Grafika wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Po lewej stronie widać siedzącego robota, a naprzeciwko niego lekarz w kitlu. Obaj siedzą w niewielkim pokoju.
Następnie zespół pracowników opieki medycznej, podczas trzyetapowej weryfikacji, ocenił odpowiedzi lekarzy i chatbota, nie wiedząc, od kogo pochodzi konkretna odpowiedź.

W większości przypadków (78,6%) odpowiedź ChatGPT była bardziej preferowana niż lekarza. Pracownicy medyczni ocenili również jakość przekazywanych informacji przez chatbota znacznie wyżej w porównaniu do odpowiedzi lekarzy – 3,6 razy więcej “dobrych” lub “bardzo dobrych” odpowiedzi na korzyść chatbota. Badacze podkreślili, że wiadomości z ChatGPT były znacznie dłuższe (średnio 52 słowa u lekarzy i 211 u AI) i zawierały dokładniejsze informacje.

Co ciekawe, odpowiedzi chatbota były 9,8 razy częściej oceniane jako “empatyczne” lub “bardzo empatyczne” w porównaniu z odpowiedziami lekarza.

Badanie wykazało obiecujące wyniki w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, jednakże konieczne są dalsze testy i analizy, aby wyciągnąć ostateczne wnioski dotyczące potencjalnego wykorzystania AI w warunkach klinicznych.

Dlatego, pomimo ciekawych i obiecujących wyników wyżej omawianego badania, należy pamiętać, że informacje udzielane przez sztuczną inteligencję nie powinny być traktowane jako zastępstwo dla profesjonalnej porady lekarskiej. Zawsze należy konsultować swój stan zdrowia lub sposób leczenia z lekarzem albo specjalistą.

Źródło:
[1] Ayers JW, Poliak A, Dredze M, et al. Comparing Physician and Artificial Intelligence Chatbot Responses to Patient Questions Posted to a Public Social Media Forum. JAMA Intern Med. Published online April 28, 2023. doi:10.1001/jamainternmed.2023.1838