Przechadzając się po Alei Zasłużonych w Badaniach Kosmosu (Space Walk of Fame) w Titusville na Florydzie, wśród wyróżnionych osób, dostrzec można nazwisko Mieczysława Bekkera – Polaka, dzięki któremu ludzkość poczyniła duży krok do przodu w badaniach nad jedynym naturalnym satelitą Ziemi – Księżycem. #odkrycinanowo
Historia polskiego inżyniera i naukowca, choć w Polsce trochę zapomniana, inspiruje tych, którzy ją poznali. Jeśli i Wy chcecie znaleźć się wśród tych szczęśliwców, zapraszam Was do lektury tego krótkiego artykułu.
Mieczysław Bekker urodził się 25 maja 1905 roku w Strzyżowie na Lubelszczyźnie. Chociaż jego ojciec był specjalistą pracującym w przemyśle cukierniczym, on od małego interesował się matematyką i przejawiał zdolności techniczne. Młody Bekker zdał w 1924 roku egzamin dojrzałości i postanowił dalej się kształcić – pięć lat później był już absolwentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej.
Po odbyciu 2-letniej obowiązkowej służby wojskowej powrócił do swojej Alma Mater, ale już w charakterze zawodowym. Znalazł bowiem zatrudnienie w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej, gdzie stworzył Laboratorium Pojazdów Specjalnych. Zajmował się tam próbami laboratoryjnymi oraz terenowymi nowych pojazdów, przeznaczonych na potrzeby polskiego wojska. Uczestniczył w tworzeniu projektów takich polskich pojazdów wojskowych, jak polski Fiat 508 „Łazik”, polski Fiat 508/518 oraz polski Fiat 518. W międzyczasie uczył – został wykładowcą w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej, a także w Warszawskiej Szkole Inżynierii Wojskowej.
Właśnie w tym okresie Inżynier opracował podstawy teorii współpracy koła lub gąsienicy z mało zwięzłym podłożem. Może brzmieć to dla Was skomplikowanie, ale nie martwcie się – dla mnie również! Co istotne, właśnie te prace sprawiły, że na świat przyszło pierwsze dziecko Mieczysława Bekkera – terramechanika. Chociaż nowa dziedzina mechaniki została zapoczątkowana przez konstruktora właściwie już w latach 40., swoją nazwę zyskała ona dopiero 30 lat później.
Kariera naukowa Bekkera na arenie krajowej galopowała w imponującym tempie, kiedy przeszkodą okazała się wojna. Działania militarne skutecznie pokrzyżowały plany młodemu naukowcowi. Przerwał więc prace konstruktorskie i wziął udział w kampanii wrześniowej (1939). Po jakimś czasie udało mu się przedostać do Francji. Nie był tam jednak długo. Po niespełna roku musiał przenieść się do Marsylii, gdzie pewnie by został, gdyby nie otrzymał w 1942 roku od władz kanadyjskich oferty pracy w Biurze Badań Broni Pancernej. W latach 60. naukowiec wyjechał do USA. Tam jego kariera nabrała rozpędu. Został dyrektorem Instytutu Badań koncernu samochodowego General Motors w Santa Barbara, wykładał również na najznakomitszych uczelniach, takich jak na przykład Massachusetts Institute of Technology, czy University of Michigan.
Z pewnością w życiorysie Bekkera można dojrzeć niemały potencjał, ale zdolnych ludzi jest wielu.
Co takiego wyjątkowego i wartego zapamiętania zawdzięczamy więc Mieczysławowi Bekkerowi?
Na początku lat 60. został uruchomiony program „Apollo”, którego celem było wylądowanie na Księżycu i jego eksploracja. W związku z tym NASA ogłosiła konkurs na skonstruowanie pojazdu księżycowego. Jak już się pewnie domyślacie, zwycięzcą został nie kto inny, jak sam Mieczysław Bekker, a właściwie jego pojazd – Lunar Roving Vehicle. LRV znalazł się na Księżycu już w 1971 roku podczas misji Apollo 15. Ważył on około 200 kg oraz miał 3.25 metrów długości i 1.8 metra szerokości. Mógł zabrać 500 kg ładunku i pokonać dystans 100 km.
Na potrzeby kolejnych misji Polak skonstruował jeszcze dwa pojazdy, które również poleciały w przestrzeń kosmiczną i świetnie się sprawdziły. Szacuje się, że pozwoliły one na zdobycie o około 70% więcej informacji na temat Księżyca.
Mam nadzieję, że ta kosmiczna historia zainteresowała Was tak jak mnie. Zachęcam Was do zgłębiania życiorysów takich postaci, jak Mieczysław Bekker. Takich, którzy dużo dali światu, a świat o nich zapomniał jest wielu. Razem z Centrum Nauki Experyment odkrywamy Ich na nowo!
autor Agnieszka Tober