Leonardo, czyli najciekawsza kometa 2021 roku | Centrum Nauki Experyment

09

Ghost Diving - poznaj nurka
pokaż kalendarz

Leonardo, czyli najciekawsza kometa 2021 roku

Najciekawsza kometa 2021 roku? Mowa tutaj oczywiście o C/2021 A1, czyli komecie Leonard, która pojawiła się na naszym niebie na początku grudnia. Wspólnie sprawdźmy skąd nazwa Leonard i co oznacza C/2021 A1 Leonard!

Na zdjęciu znajduje się rozgwieżdżone niebo rozciągające się nad lasem, po środku widać lecącą kometę.

Kometa Leonard została odkryta w styczniu 2021 roku w Obserwatorium Mount Lemmon, a dokładniej przez Gregory’ego .J. Leonarda. Właśnie na cześć odkrywcy kometa przyjęła nazwę Leonard. Symbol C oznacza z kolei kometę nieokresową. Kometa Leonard była pierwszą odkrytą kometą w 2021 (stąd symbol A1) i już wtedy wywołała spore emocje w środowisku astronomicznym. Spekulowano, że będzie najciekawszym obiektem do obserwacji w tamtym  roku.

Nie wiadomo było czy C/2021 będzie tak jasna, jak jej poprzedniczka NEOWISE. W końcu w przypadku komet nigdy nic nie wiadomo. Kometa poruszała się z niezwykle dużą prędkością – około 70 km/s (ponad 250.000 km/h). Lokalizacja komety na niebie zmieniała się więc  wraz z każdą nadchodzącą nocą.

To właśnie w pierwszym tygodniu grudnia Leonard wchodził w najlepszą fazę swojej widoczności. Kometa była widoczna nisko nad horyzontem, co mogło pogarszać jakość obserwacji. Grudzień nie słynnie z bycia najlepszym miesiącem do obserwacji, jednakże przez lornetkę 10×50 można było bezproblemowo dostrzec kometę Leonard. Choć lokalizacja komety zmieniała się, to znany był to jej tor na niebie. Kometa była widoczna nad wschodnim horyzontem, przemykając przez konstelacje Wolarza i Węża. Najlepszym czasem na obserwacje były poranki, gdyż właśnie wtedy kometa znajdowała się o wiele wyżej nad horyzontem.

Istniało również ryzyko rozpadu komety Leonard. Niestety, komety słynną ze swojej nieprzewidywalnej natury i w każdej chwili mogą ulec rozpadowi w wyniku zbliżania się do Słońca. Na szczęście raporty COBS (Comet OBServation database) wskazywał, że kometa Leonard ma się całkiem dobrze.  Raporty wskazywały, że jasność komety zatrzymała się w okolicach 7.5 mag. Pognano, że Leonard w szczycie swojej jasności osiągnie jasność około 4.0 mag, jednakże pamiętajmy, że kometa o takiej jasności nie jest tak łatwo dostrzegalnym obiektem, jak tak samo jasna gwiazda. Wynika to z tego, że komety nie są obiektami punktowymi, lecz rozmytymi.

Mamy nadzieję, że udało Wam się dostrzec kometę Leonardo na nieboskłonie!

Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer, Safari, Chrome, Edge