Experymenciakowe fakty i mity – cz. 3.
Wracamy z kolejną porcją faktów i mitów na temat rozwoju dziecka! Tym razem skupiamy się przede wszystkim na mowie i rozumieniu informacji przez maluchów. Sprawdźcie!
? Mówienie wyprzedza zdolność rozumienia – MIT
Rozumienie znacznie wyprzedza umiejętność mówienia. Dziecko gromadzi różnego rodzaju informacje, by w kolejnych etapach rozwoju mowy móc z nich skorzystać. I tak, na przykład, roczne dziecko reaguje na swoje imię, zna około 10 słów – zaliczamy tu wyrazy typu: mama czy tata, ale i wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
? Głoska [r] jest najtrudniejszą głoską języka polskiego i pojawia się około 6. roku życia – FAKT
Głoska [r] należy do najczęściej zniekształcanych dźwięków języka polskiego i często jest nieprawidłowo realizowana, zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Przyczyny nieprawidłowej realizacji głoski [r] mogą być różne: krótkie wędzidełko językowe, nieprawidłowa budowa języka (krótki i gruby), wzmożone lub osłabione napięcie mięśniowe, nieprawidłowy wzorzec wymowy wśród najbliższego otoczenia, brak pionizacji języka.
? Chłopcy zaczynają mówić później niż dziewczynki – MIT
To mocno uproszczone twierdzenie, powtarzane zwykle przez niewtajemniczonych. Dziecko ma prawo mówić nieco później – nie tylko chłopiec (!) – niż wskazuje na to środek normy, wszystko jednak powinno odbywać się z uwzględnieniem widełek normalizacyjnych. Oczywiście należy pamiętać o tym, że każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny, a stworzone przez badaczy normy mają posłużyć rodzicom i terapeutom do obserwacji i oceny rozwoju dzieci – tak, by w razie zauważonych deficytów, możliwie jak najwcześniej podjąć działania terapeutyczne.
? W wieku 12 miesięcy dziecko nie rozumie poleceń i pytań – MIT
Pierwszy rok życia przynosi duże zmiany w zdolności komunikowania się dziecka z otoczeniem. Po dwunastu miesiącach od urodzenia zaczyna się intensywny rozwój mowy, w którym współistnieją procesy mówienia i rozumienia. W wieku 12 miesięcy dziecko rozumie już wiele prostych poleceń i pytań. Potrafi poprawnie zareagować na pytania: gdzie mama? Gdzie tata? Gdzie lampa? Zrozumienie pytania sygnalizuje zwykle przeniesieniem wzroku na daną osobę lub przedmiot, rzadziej wskazaniem palcem. Dwunastomiesięczne dziecko rozumie też zakaz: „nie wolno” oraz polecenia: „daj lalę”, „daj misia”.