Experymenciakowe fakty i mity – cz. 2.
Mierzymy się z kolejnymi faktami i mitami na temat rozwoju dziecka! Tym razem skupiamy się na 3-latkach i umiejętnościach, które maluchy w tym wieku powinny posiadać. Czy jeśli dziecko nie mówi, to „rozgada się” po pójściu do przedszkola? Czy trzylatek powinien bez kłopotów posługiwać się łyżką lub widelcem? Sprawdźcie! #zdalneexperymenciaki
? Dziecko pod koniec 3. roku życia potrafi wypowiadać tylko proste wyrazy – MIT
Pod koniec 3. roku życia dziecko potrafi zbudować poprawne zdania pojedyncze, ale i złożone. Intencja jego wypowiedzi jest w pełni czytelna, ale nie oznacza to, że wypowiedź pozbawiona jest błędów fleksyjnych czy artykulacyjnych. Kształtowanie sprawności systemowej u trzylatka wciąż trwa, dlatego też często zdarzają się niepoprawne formy wypowiadanych wyrazów – dziecko wzorując się na dobrze znanych i utrwalonych już wyrazach, tworzy nowe – dla przykładu: babcio (jako analogia do: mamo, tato), będziemy być (jako analogia do: będziemy jeść, będziemy spać).
? 3. rok życia to moment, w którym dziecko zaczyna dostrzegać swoją tożsamość – „ja” – FAKT
Uważa się, że właśnie w 3. roku życia dziecko zaczyna rozumieć, że ono i mama nie są tym samym i wówczas zaczyna dążyć do autonomii. Ważne jest, by dostarczać dziecku prawidłowy wzorzec, ponieważ dzieci nas naśladują. Należy używać wówczas zaimków: „ja”, „ty”, można też bawić się z dzieckiem w zabawy paluszkowe, pokazując na siebie (ja) lub dziecko (ty).
? „Mój 3-latek wciąż nie mówi, ale jak pójdzie do przedszkola, to na pewno się rozgada” – MIT
Obserwowane opóźnienie w nabywaniu mowy należy skonsultować z logopedą – kluczowe jest znalezienie przyczyny tego zjawiska. Brak rozwoju mowy może u dziecka idącego do przedszkola wywołać niemałą frustrację i blokadę w nowym środowisku, w którym nie będzie w stanie wyrazić swoich potrzeb i próśb. Problem ten może przełożyć się również na utrudnienia w kontakcie z rówieśnikami.
? W zakresie małej motoryki trzylatek: posługuje się łyżką, widelcem i kubkiem, buduje wieżę z 8 elementów i samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne – FAKT
Trzylatek potrafi zwykle nabrać pokarm na łyżkę (widelec), jak i donieść taką porcję do ust. Jego samodzielność rozszerza się również na czynności higieniczne – bez pomocy opiekunów korzysta z toalety, myje i wyciera ręce. W tym wieku dziecko potrafi odwzorować konstrukcje przestrzenne, jak i płaskie (np. klocki ułożone w formie mostu czy pociągu).