Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Zajęcia dla szkół ponadpodstawowych

termin od wtorku do piątku/godz. 9:30/11:00/13:00/14:30
czas 90 min
bilety 20 zł zajęcia + wystawy

 

Tajniki elektroniki pracownia STEM

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z elementami elektronicznymi oraz ich wykorzystaniem w praktyce, poprzez konstruowanie układów elektronicznych. Przedstawienie praktycznego zastosowania praw omawianych na lekcjach, takich jak prawo Kirchhoffa czy Ohma.

w ramach zajęć uczeń

    • utrwala wiedzę dotyczącą prawa Ohma oraz pierwszego prawa Kirchhoffa
    • poznaje pojęcie „dioda”, uczy się, jak dostosować odpowiedni do niej opornik
    • poznaje zasadę działania kondensatora
    • buduje układ z zastosowaniem tranzystorów

podstawa programowa uczeń posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami, a także doświadczalnie demonstruje I prawo Kirchhoffa, bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo, demonstruje rolę diody jako elementu składowego prostowników i źródło światła.

 

Biochemia w praktyce pracownia Bio-chem

Zajęcia składają się z trzech modułów: wprowadzenia teoretycznego w postaci krótkiego wykładu, samodzielnego wykonywania doświadczeń oraz sporządzania notatek i analizy otrzymanych wyników. Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w pracę badawczą naukowców, zapoznanie ze sposobem wykonywania samodzielnych eksperymentów naukowych, a także poprawnym prowadzeniem obserwacji zjawisk i formułowania wniosków. Tematem przewodnim zajęć są enzymy, ich budowa, właściwości i funkcje, omawiane na przykładzie katalazy.

w ramach zajęć uczeń

    • bada wpływ stężenia nadtlenku wodoru na przebieg reakcji katalizowanej przez enzym katalaza
    • określa parametry fizyko-chemiczne wpływające na przebieg procesu katalazy
    • zaznajamia się z rolą i mechanizmem działania enzymów
    • poznaje techniki pracy laboratoryjnej poprzez samodzielne przeprowadzenie doświadczeń, obserwację zjawisk i wyciąganie wniosków

podstawa programowa uczeń przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu, wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej, przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja), wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego w regulacji przebiegu szlaków metabolicznych, wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ czynników na aktywność wybranych enzymów (katalaza).

 

Nie (i)graj z uzależnieniem pracownia Eko-społeczna

Podczas zajęć uczniowie poznają skutki uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Dowiedzą się, jakie są rodzaje tych substancji oraz poznają negatywne skutki ich zażywania. Celem zajęć jest ukazanie uczestnikom, jak wiele substancji może uzależnić człowieka i że niekoniecznie są to tylko substancje psychoaktywne, alkohol i nikotyna, ale również środki przeciwbólowe, kofeina czy tez słodycze. Zajęcia prowadzone są metodą escape room. Powstały przy współpracy z Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni.

w ramach zajęć uczeń

  • potrafi rozpoznać fake newsy zawarte w publikacjach, dotyczące substancji psychoaktywnych
  • zapoznaje się z dokumentami prawnymi w zakresie posiadania substancji zakazanych
  • określa wpływ substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka
  • poznaje różne rodzaje uzależnień, określa profil człowieka uzależnionego

podstawa programowa uczeń wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych, planuje działania prozdrowotne, rozumie znaczenie badań profilaktycznych i rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej, dostrzega znaczenie osiągnięć współczesnej nauki w profilaktyce zdrowia; rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania środków dopingujących i psychoaktywnych.