Zajęcia dla klas 7-8 szkół podstawowych
termin od wtorku do piątku/godz. 9:30/11:00/13:00/14:30
czas 45 min
bilety 20 zł zajęcia + wystawy
Poczuj siłę II pracownia STEM
Celem zajęć jest przybliżenie uczniom zjawisk fizycznych powiązanych z elektrycznością i magnetyzmem, a także uświadomienie im, jak wiele z nich wykorzystywanych jest w urządzeniach codziennego użytku. Podczas zajęć uczestnicy poznają trzy siły, których zrozumienie umożliwia im samodzielne zbudowanie silnika homopolarnego (jednego z pierwszych silników elektrycznych, który zapoczątkował dalsze prace badawcze nad silnikami).
w ramach zajęć uczeń
- poznaje siłę elektrostatyczną, elektromotoryczną, magnetyczną
- buduje elektroskop, elektromagnes
- poznaje zasadę działania maszyny elektrostatycznej oraz steruje silnikiem prądu stałego
- samodzielnie buduje silnik homopolarny (jednobiegunowy)
podstawa programowa wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości, uświadamianie roli fizyki jako naukowej podstawy współczesnej techniki i technologii, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Kryptonim Experyment pracownia STEM
Podczas zajęć uczniowie rozwiązują zagadki i łamigłówki o charakterze matematycznym, analizują mapy oraz rozszyfrowują zapisy w zaszyfrowanych notatkach. Zajęcia prowadzone są metodą escape room, podczas której uczniowie przyjmują rolę rekrutów na tajnych agentów i przechodzą przez poszczególne zadania, zakończone niespodzianką dla uczestników zajęć. Aby rozwiązać kolejne łamigłówki muszą wykazać się spostrzegawczością i logicznym myśleniem, a także nawiązywać współpracę wewnątrz grupy.
w ramach zajęć uczeń
- prowadzi dekodowanie informacji i myślenie analityczne
- poznaje ciągi matematyczne oraz cechy podzielności liczb
- utrwala wiedzę dotyczącą orientacji w przestrzeni, tj. kierunki świata, położenie geograficzne
- prowadzi obserwacje przy wykorzystaniu narzędzi tj. plan, mapa, lupa, kompas, taśma miernicza
podstawa programowa dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji w różnych praktycznych kontekstach, rozwiązywanie zadań i łamigłówek, stawianie pytań, tworzenie strategii rozwiązania problemu, w rozwiązaniach wieloetapowych oraz wymagających umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Zaufaj mi, jestem inżynierem pracownia STEM
Zajęcia techniczno-konstrukcyjno-inżynierskie, mają na celu zainspirowanie uczestników do tworzenia, konstruowania i realizowania kreatywnych projektów. Poprzez edukację w działaniu uczniowie zwracają uwagę na aspekty związane z prawami fizyki, kwestiami mechanicznymi i użytecznością proponowanych rozwiązań technicznych.
w ramach zajęć uczeń
- buduje chwytak, dźwig hydrauliczny, most Leonarda, prostą skrzynię biegów do wciągarki portowej
- poznaje podstawy programowania blokowego przy wykorzystaniu robotów LOFI
- określa zalety i wady rozwiązań materiałowych oraz konstrukcyjnych
- kształtuje umiejętność logicznego myślenia oraz pracy odtwórczej/inżynierii wstecznej
podstawa programowa postrzeganie elementów środowiska technicznego, jako dobra materialnego, stworzonego przez człowieka, analiza możliwości wykorzystania wykonanego wytworu.
Eureka! pracownia Bio-chem
Celem zajęć jest przybliżenie uczniom biologicznych i chemicznych odkryć naukowych, które doczekały się udoskonaleń i zmieniły bieg historii. Uczestnicy zajęć pracują w zespołach, zgodnie z wylosowanym tematem doświadczenia. Samodzielnie przeprowadzają procesy biologiczno-chemiczne, odkrywają powiązania nauki z życiem codziennym oraz związek pomiędzy różnymi dziedzinami nauki.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje techniki instrumentalne -prowadzi próbę Tollensa i Fehlinga, barwienie komórek roślinnych oraz bakteryjnych metodą Grama
- tworzy ekologiczny plastik w procesie polimeryzacji
- poznaje procesy fotografii szlachetnej, saponifikacji, galwanizacji
- bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi
podstawa programowa przeprowadzenie doświadczeń korzystając z opisów, posługiwanie się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
Biochemiczny Must Have pracownia Bio-chem
Celem zajęć jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej w zadaniach praktycznych, przy prowadzeniu analiz chemicznych oraz doświadczeń biologicznych. Podczas zajęć uczniowie łączą wiedzę z zakresu przyrody i biologii, a jednocześnie rozpoczynają przygodę z nowym przedmiotem w siatce godzin szkolnych, jakim jest chemia. Uczestnicy zajęć samodzielnie wykonują poszczególne doświadczenia, poznają techniki analityczne, obserwują zmiany oraz formułują wnioski.
w ramach zajęć uczeń
- wykonuje doświadczenia przy wykorzystaniu techniki miareczkowania
- wykrywa alkaloidy, grupy krwi
- wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego
- prowadzi izolację DNA
podstawa programowa samodzielne wykonywanie wybranych doświadczeń chemicznych, posługiwanie się sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.
Patent na Experyment pracownia Bio-chem
Celem zajęć jest poznanie przez uczniów pracy w laboratorium badawczym, a także sposobów prowadzenia eksperymentów naukowych. Zajęcia składają się z dwóch modułów. W pierwszym uczestnicy wspólnie z edukatorem przeprowadzają proces badawczy. W drugim pracują w grupach, a ich zadaniem jest samodzielne zaprojektowanie eksperymentu, przy pomocy dostępnych zestawów laboratoryjnych, a następnie jego wykonanie, wyciągnięcie wniosków i podsumowanie.
w ramach zajęć uczeń
- korzysta z wybranych wskaźników pH
- bada rozpuszczalność substancji, reakcję zobojętnienia, przewodnictwo substancji, wpływ odczynników na reakcje egzotermiczne
- określa zawartość substancji odżywczych w produktach spożywczych
- samodzielnie formułuje pytanie badawcze, sposób wykonania doświadczenia, wyciąga wnioski, opisuje i przedstawia wyniki swojego projektu innym grupom
podstawa programowa uczeń posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznym, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje wyniki, formułuje obserwacje oraz wnioski.
Dobra (?) atmosfera pracownia Eko-społeczna
Atmosfera nie tylko utrzymuje wodę w stanie ciekłym, ale także pozwala zachować różnorodność życia na Ziemi. Wraz z rozwojem cywilizacji, do atmosfery emitowane są różne zanieczyszczenia. Jak wpływają one na zmiany atmosfery, a tym bardziej zmiany klimatu?. Celem zajęć jest ukazanie uczniom wpływu działalności człowieka na zanieczyszczenia atmosfery, uwrażliwienie ich w tym temacie, wskazanie rozwiązań służących przeciwdziałaniu zmianom klimatu.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje skład i rolę, jaką pełni atmosfera
- określa czynniki mające wpływ na efekt cieplarniany
- zaznajamia się z przyczynami ocieplenia klimatu, zakwaszania oceanów, dziury ozonowej
- uświadamia sobie wpływ działalności człowieka na zanieczyszczenia atmosfery
Podstawa programowa poznanie zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku, ich uwarunkowań i konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody. Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
Energia od nowa pracownia Eko-społeczna
Podczas zajęć uczestnicy poznają bliżej, czym jest energia odnawialna, w jaki sposób człowiek może czerpać z niej zyski i jednocześnie chronić środowisko naturalne. Celem zajęć jest uwrażliwienie uczniów na problemy ekologiczne, wzbogacenie wiedzy oraz przybliżenie pojęć związanych z nowymi technologiami, wykorzystującymi energię ze źródeł odnawialnych.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje pojęcia – energia odnawialna, panele fotowoltaiczne
- określa różne rodzaje energii odnawialnej, jej źródła, korzyści oraz zastosowanie
- buduje schemat działania turbin wiatrowych oraz wodnych
- zaznajamia się ze schematem pozyskiwania energii z paneli fotowoltaicznych
podstawa programowa uczeń przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,