Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Zajęcia dla klas 7-8 szkół podstawowych

termin od wtorku do piątku/godz. 9:30/11:00/13:00/14:30
czas 45 min
bilety 20 zł zajęcia + wystawy

 

Poczuj siłę II pracownia STEM

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom zjawisk fizycznych powiązanych z elektrycznością i magnetyzmem, a także uświadomienie im, jak wiele z nich wykorzystywanych jest w urządzeniach codziennego użytku. Podczas zajęć uczestnicy poznają trzy siły, których zrozumienie umożliwia im samodzielne zbudowanie silnika homopolarnego (jednego z pierwszych silników elektrycznych, który zapoczątkował dalsze prace badawcze nad silnikami).

w ramach zajęć uczeń

  • poznaje siłę elektrostatyczną, elektromotoryczną, magnetyczną
  • buduje elektroskop, elektromagnes
  • poznaje zasadę działania maszyny elektrostatycznej oraz steruje silnikiem prądu stałego
  • samodzielnie buduje silnik homopolarny (jednobiegunowy)

podstawa programowa wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości, uświadamianie roli fizyki jako naukowej podstawy współczesnej techniki i technologii, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnej.

 

Kryptonim Experyment pracownia STEM

Podczas zajęć uczniowie rozwiązują zagadki i łamigłówki o charakterze matematycznym, analizują mapy oraz rozszyfrowują zapisy w zaszyfrowanych notatkach. Zajęcia prowadzone są metodą escape room, podczas której uczniowie przyjmują rolę rekrutów na tajnych agentów i przechodzą przez poszczególne zadania, zakończone niespodzianką dla uczestników zajęć. Aby rozwiązać kolejne łamigłówki muszą wykazać się spostrzegawczością i logicznym myśleniem, a także nawiązywać współpracę wewnątrz grupy.

w ramach zajęć uczeń

  • prowadzi dekodowanie informacji i myślenie analityczne
  • poznaje ciągi matematyczne oraz cechy podzielności liczb
  • utrwala wiedzę dotyczącą orientacji w przestrzeni, tj. kierunki świata, położenie geograficzne
  • prowadzi obserwacje przy wykorzystaniu narzędzi tj. plan, mapa, lupa, kompas, taśma miernicza

podstawa programowa dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji w różnych praktycznych kontekstach, rozwiązywanie zadań i łamigłówek, stawianie pytań, tworzenie strategii rozwiązania problemu, w rozwiązaniach wieloetapowych oraz wymagających umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

 

Zaufaj mi, jestem inżynierem pracownia STEM

Zajęcia techniczno-konstrukcyjno-inżynierskie, mają na celu zainspirowanie uczestników do tworzenia, konstruowania i realizowania kreatywnych projektów. Poprzez edukację w działaniu uczniowie zwracają uwagę na aspekty związane z prawami fizyki, kwestiami mechanicznymi i użytecznością proponowanych rozwiązań technicznych.

w ramach zajęć uczeń

    • buduje chwytak, dźwig hydrauliczny, most Leonarda, prostą skrzynię biegów do wciągarki portowej
    • poznaje podstawy programowania blokowego przy wykorzystaniu robotów LOFI
    • określa zalety i wady rozwiązań materiałowych oraz konstrukcyjnych
    • kształtuje umiejętność logicznego myślenia oraz pracy odtwórczej/inżynierii wstecznej

podstawa programowa postrzeganie elementów środowiska technicznego, jako dobra materialnego, stworzonego przez człowieka, analiza możliwości wykorzystania wykonanego wytworu.

 

Eureka! pracownia Bio-chem

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom biologicznych i chemicznych odkryć naukowych, które doczekały się udoskonaleń i zmieniły bieg historii. Uczestnicy zajęć pracują w zespołach, zgodnie z wylosowanym tematem doświadczenia. Samodzielnie przeprowadzają procesy biologiczno-chemiczne, odkrywają powiązania nauki z życiem codziennym oraz związek pomiędzy różnymi dziedzinami nauki.

w ramach zajęć uczeń

    • poznaje techniki instrumentalne -prowadzi próbę Tollensa i Fehlinga, barwienie komórek roślinnych oraz bakteryjnych metodą Grama
    • tworzy ekologiczny plastik w procesie polimeryzacji
    • poznaje procesy fotografii szlachetnej, saponifikacji, galwanizacji
    • bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi

podstawa programowa przeprowadzenie doświadczeń korzystając z opisów, posługiwanie się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

 

Biochemiczny Must Have pracownia Bio-chem

Celem zajęć jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej w zadaniach praktycznych, przy prowadzeniu analiz chemicznych oraz doświadczeń biologicznych. Podczas zajęć uczniowie łączą wiedzę z zakresu przyrody i biologii, a jednocześnie rozpoczynają przygodę z nowym przedmiotem w siatce godzin szkolnych, jakim jest chemia. Uczestnicy zajęć samodzielnie wykonują poszczególne doświadczenia, poznają techniki analityczne, obserwują zmiany oraz formułują wnioski.

w ramach zajęć uczeń

    • wykonuje doświadczenia przy wykorzystaniu techniki miareczkowania
    • wykrywa alkaloidy, grupy krwi
    • wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego
    • prowadzi izolację DNA

podstawa programowa samodzielne wykonywanie wybranych doświadczeń chemicznych, posługiwanie się sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.

 

Patent na Experyment pracownia Bio-chem

Celem zajęć jest poznanie przez uczniów pracy w laboratorium badawczym, a także sposobów prowadzenia eksperymentów naukowych. Zajęcia składają się z dwóch modułów. W pierwszym uczestnicy wspólnie z edukatorem przeprowadzają proces badawczy. W drugim pracują w grupach, a ich zadaniem jest samodzielne zaprojektowanie eksperymentu, przy pomocy dostępnych zestawów laboratoryjnych, a następnie jego wykonanie, wyciągnięcie wniosków i podsumowanie.

w ramach zajęć uczeń

    • korzysta z wybranych wskaźników pH
    • bada rozpuszczalność substancji, reakcję zobojętnienia, przewodnictwo substancji, wpływ odczynników na reakcje egzotermiczne
    • określa zawartość substancji odżywczych w produktach spożywczych
    • samodzielnie formułuje pytanie badawcze, sposób wykonania doświadczenia, wyciąga wnioski, opisuje i przedstawia wyniki swojego projektu innym grupom

podstawa programowa uczeń posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznym, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje wyniki, formułuje obserwacje oraz wnioski.

 

Dobra (?) atmosfera pracownia Eko-społeczna

Atmosfera nie tylko utrzymuje wodę w stanie ciekłym, ale także pozwala zachować różnorodność życia na Ziemi. Wraz z rozwojem cywilizacji, do atmosfery emitowane są różne zanieczyszczenia. Jak wpływają one na zmiany atmosfery, a tym bardziej zmiany klimatu?. Celem zajęć jest ukazanie uczniom wpływu działalności człowieka na zanieczyszczenia atmosfery, uwrażliwienie ich w tym temacie, wskazanie rozwiązań służących przeciwdziałaniu zmianom klimatu.

w ramach zajęć uczeń

    • poznaje skład i rolę, jaką pełni atmosfera
    • określa czynniki mające wpływ na efekt cieplarniany
    • zaznajamia się z przyczynami ocieplenia klimatu, zakwaszania oceanów, dziury ozonowej
    • uświadamia sobie wpływ działalności człowieka na zanieczyszczenia atmosfery

Podstawa programowa poznanie zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku, ich uwarunkowań i konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody. Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.

 

Energia od nowa pracownia Eko-społeczna

Podczas zajęć uczestnicy poznają bliżej, czym jest energia odnawialna, w jaki sposób człowiek może czerpać z niej zyski i jednocześnie chronić środowisko naturalne. Celem zajęć jest uwrażliwienie uczniów na problemy ekologiczne, wzbogacenie wiedzy oraz przybliżenie pojęć związanych z nowymi technologiami, wykorzystującymi energię ze źródeł odnawialnych.

w ramach zajęć uczeń

  • poznaje pojęcia – energia odnawialna, panele fotowoltaiczne
  • określa różne rodzaje energii odnawialnej, jej źródła, korzyści oraz zastosowanie
  • buduje schemat działania turbin wiatrowych oraz wodnych
  • zaznajamia się ze schematem pozyskiwania energii z paneli fotowoltaicznych

podstawa programowa uczeń przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,