Zajęcia dla klas V-VI szkół podstawowych
Mikroświat
Małe, a widoczne
Mikroświat jest pasjonujący. Podczas zajęć w Experymencie uczestnicy sami mogą go badać poprzez okular mikroskopu świetlnego i binokularu. Struktury, komórki, organizmy – wiele czeka na odkrycie!
Nauka poprzez samodzielność
Uczestnicy zapoznają się ze sprzętem laboratoryjnym i samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe z różnorodnych elementów materii ożywionej i nieożywionej. Uczniowie wybiorą fragmenty różnorodnych środowisk, którym będą mogli się przyjrzeć bliżej. Poznają także budowę mikroskopów świetlnych i stereoskopowych i różnice w technice obserwacji. Będą również tworzyli preparaty z przedmiotów codziennego użytku, by przyjrzeć się ich budowie.
Na bazie podstawy programowej: przeprowadzanie celowych obserwacji mikroskopowych i makroskopowych, rozpoznanie elementów budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, określanie problemów badawczych, formułowanie hipotez, planowanie i przeprowadzanie oraz dokumentowanie obserwacji i prostych doświadczeń biologicznych
termin: od wtorku do piątku/godz. 9:15/12:00/14:30
czas: 45 min
bilety: 20 zł zajęcia + wystawy
Zaufaj mi, jestem inżynierem
Wynajdź coś!
Czy każdy z nas może stać się wynalazcą? Oczywiście że tak! Warsztat wprowadza uczestników w świat działań techniczno–konstrukcyjno–inżynierskich.
Inżynierowie nie na niby
Uczniowie będą mieli za zadanie zbudować zaawansowane konstrukcje. Sprawdzą, w jakich urządzeniach kluczową rolę odgrywa zjawisko magnetyczne, a także czy natura może stanowić inspirację w inżynierii. Zadania posiadają elementy związane z inżynierią lądową i morską, bioinżynierią i inżynierią materiałową, a także hydrauliką i mechaniką.
Na bazie podstawy programowej: planowanie i wykonywanie pracy o różnym stopniu trudności, przy wcześniejszym opracowaniu planu pracy i organizacji własnego stanowiska pracy, zaprojektowanie i skonstruowanie modeli urządzeń technicznych, biorąc pod uwagę również możliwe skutki ich działania dla całości projektu, zrozumienie roli fizyki jako naukowej podstawy współczesnej techniki i technologii
termin: od wtorku do piątku/godz. 9:15/12:00/14:30
czas: 45 min
bilety: 20 zł zajęcia + wystawy
Lab kooperacja
Nie siła, a współpraca!
Zgrywalizowane warsztaty opierające się na współpracy, rozwiązywaniu interdyscyplinarnych doświadczeń i zadań. Ich celem, poza poznaniem wielu zagadnień fizycznych i chemicznych, jest nauka dobrego działania w grupie badaczy. Uczestnicy dowiedzą się, że w świecie nie zawsze dominuje prawo silniejszego, ale często decydująca o dobrych rezultatach jest współpraca w grupie.
Spokojnie z układem nerwowym
Uczestnicy wcielą się w rolę inżynierów układu nerwowego. Dzięki doświadczeniom dowiedzą się, jak można uzyskać prąd oraz wykonają zadania związane z magnetyzmem. Poznają także pojęcia kwasowości i zasadowości roztworów i stworzą własnego wirusa przy pomocy długopisu 3D. Wszystko to dzięki kreatywności i współdziałaniu w grupie.
Na bazie podstawy programowej: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki, rozwijanie kreatywności i innowacyjności, podkreślenie istotności pracy w zespole i społecznej aktywności, doświadczalne zdobycie wiedzy z wielu dziedzin nauk ścisłych
termin: od wtorku do piątku/godz. 9:15/12:00/14:30
czas: 45 min
bilety: 20 zł zajęcia + wystawy
Kryptonim EXPERYMENT I
Uwaga! DOSTOSOWUJEMY POZIOM ZAJĘĆ DO WIEDZY UCZNIÓW
Pokój zagadek
Zajęcia są oparte na fabule, w której uczniowie wcielają się w rolę rekrutów na Tajnych Agentów. Rozwiązując matematyczne zagadki oraz analizując mapy i zapiski, otrzymują wskazówki prowadzące do rozwiązania kolejnych zadań. Na koniec uczestników czeka niespodzianka. Emocje sięgają zenitu!
Czy to tylko zabawa?
Absolutnie nie! Uczniowie poznają ciągi matematyczne, cechy podzielności liczb oraz rzymski system zapisywania liczb. Wykorzystają też zbudowany przez specjalistów Experymentu symmetrybox, by rozwiązać kolejne elementy zagadki.
Na bazie podstawy programowej: wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci, dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie, rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania
termin: od wtorku do piątku/godz. 9:15/12:00/14:30
czas: 45 min
bilety: 20 zł zajęcia + wystawy