Zajęcia dla klas 4-6 szkół podstawowych 2024/25
termin od wtorku do piątku | godz. 9:00/11:00/13:00
czas 45 min
bilety 30 zł zajęcia + wystawy
Poczuj siłę pracownia STEAM
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi uczniów na otaczające zjawiska fizyczne i ich bezpośrednie powiązanie z życiem codziennym. Uczestnicy poznają różne rodzaje sił oraz występujące pomiędzy nimi zależności. Zajęcia stanowią wstęp do nauki fizyki w kolejnych etapach edukacyjnych.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje siły: grawitacji, magnetyzmu, odśrodkową, tarcia, wyporu
- podaje przykłady występowania sił w różnych sytuacjach codziennych
- wyznacza wartość siły za pomocą siłomierza
- poprzez budowę prostego modelu dowiaduje się, jak działa kompas
Kryptonim Experyment. Tajemnica wielkich uczonych I pracownia STEAM
Podczas zajęć uczniowie rozwiązują zagadki logiczne, łamigłówki matematyczne oraz rozszyfrowują zakodowane wiadomości. Zajęcia prowadzone są metodą escape room. Uczestnicy stają się wędrowcami podróżującymi po świecie nauki. Przy rozwiązywaniu kolejnych zagadek muszą wykazać się spostrzegawczością, logicznym i analitycznym myśleniem oraz umiejętnością pracy w grupie.
w ramach zajęć uczeń
- doskonali umiejętności dekodowania informacji i analitycznego myślenia
- poznaje i uzupełnia proste ciągi matematyczne
- utrwala wiedzę na temat największych naukowych osiągnięć ludzkości
- prowadzi obserwacje przy wykorzystaniu różnorodnych narzędzi – obrazów wygenerowanych przez AI, latarek na światło UV, lup oraz pryzmatów
Zaufaj mi, jestem inżynierem I pracownia STEAM
Zajęcia techniczno-konstrukcyjno-inżynierskie mają na celu zainspirowanie uczestników do tworzenia, konstruowania i realizowania kreatywnych projektów. Poprzez edukację w działaniu uczniowie zwracają uwagę na aspekty związane z prawami fizyki, elementami mechaniki, a także użytecznością proponowanych rozwiązań technicznych. Zajęcia są nie tylko okazją do nauki, ale również sposobem na pobudzenie kreatywnego myślenia.
w ramach zajęć uczeń
- zaznajamia się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z mechaniką i budową elementów konstrukcyjnych
- poznaje podstawy programowania blokowego przy wykorzystaniu robotów LOFI
- określa zalety i wady rozwiązań materiałowych oraz konstrukcyjnych
- kształtuje umiejętność logicznego myślenia
Mikroświat pracownia Bio-chem
Podczas zajęć uczniowie poznają budowę mikroskopu, a także przeprowadzają obserwacje mikroskopowe i makroskopowe samodzielnie przygotowanych preparatów. Poznając pojęcie łańcucha troficznego, uczestnicy utrwalają informacje na temat zależności pomiędzy organizmami oraz ich budowę i przystosowanie do środowiska naturalnego.
w ramach zajęć uczeń
- analizuje przedstawione łańcuchy pokarmowe występujące zarówno w środowisku wodnym, jak i lądowym
- rozróżnia producentów, konsumentów i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii
- obserwuje różne typy preparatów mikroskopowych
- samodzielnie przygotowuje preparaty do obserwacji
Z archiwum Exp pracownia Bio-chem
Fabularyzowane zajęcia, podczas których uczniowie zaznajamiają się z pracą detektywa i laboranta kryminalistycznego. Rozwiązują szereg przyrodniczych zagadek logicznych i poszerzają wiedzę z zakresu biologii. Uczestnicy w roli ekspertów-inspektorów „Z archiwum Exp”, prowadzą doświadczenia i analizują pozyskane informacje, aby rozwiązać sprawę sprzed 30 lat. Celem zajęć jest utrwalenie umiejętności logicznego myślenia podczas rozwiązywania problemów i zadań.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje wybrane techniki detektywistyczne: badania daktyloskopowe, metody wykrywania grup krwi, izolację DNA
- doskonali niezbędną umiejętność w pracy detektywa – wykorzystanie zmysłów do prowadzenia obserwacji
- samodzielnie przeprowadza doświadczenia mające na celu rozwiązanie zagadki detektywistycznej
- doskonali umiejętność pracy zespołowej
Energia przyszłości I pracownia Eko-społeczna
Kolektory słoneczne, wiatraki, elektrownie atomowe – to urządzenia sprawiające, że prąd płynie do naszych gniazdek elektrycznych. Ale w jaki sposób energia słoneczna czy ciężkie pierwiastki są przetwarzane w energię elektryczną? Podczas zajęć, dzięki serii doświadczeń, uczniowie poznają procesy konwersji energii i zasady jej efektywnego magazynowania. Uczestnicy będą również przeprowadzać badania, które pozwolą lepiej zrozumieć ideę zrównoważonego rozwoju. Celem zajęć jest nie tylko przekazanie wiedzy naukowej, ale także kształtowanie świadomości ekologicznej i odpowiedzialności za przyszłość naszej planety w kontekście zielonej energii.
w ramach zajęć uczeń
- poznaje pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, energetyką wodorową i atomową
- zaznajamia się z pojęciem konwersji energii
- rozpoznaje sposoby magazynowania energii
- jest świadomy, jak energetyka odnawialna wpływa na środowisko
*bezpłatny bilet dla 1 opiekuna na 10 osób.