Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałek9:00 — 19:00
wtorek9:00 — 19:00
środa9:00 — 19:00
czwartek9:00 — 19:00
piątek9:00 — 19:00
sobota9:00 — 19:00
niedziela9:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
19 kwiec.9:00 — 15:00
20 kwiec.Zamknięte
21 kwiec.Zamknięte
19 czerw.Zamknięte
20 czerw.9:00 — 19:00
21 czerw.9:00 — 19:00
22 czerw.9:00 — 19:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałek9:00 — 19:00
wtorek9:00 — 19:00
środa9:00 — 19:00
czwartek9:00 — 19:00
piątek9:00 — 19:00
sobota9:00 — 19:00
niedziela9:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
19 kwiec.9:00 — 15:00
20 kwiec.Zamknięte
21 kwiec.Zamknięte
19 czerw.Zamknięte
20 czerw.9:00 — 19:00
21 czerw.9:00 — 19:00
22 czerw.9:00 — 19:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Zajęcia dla klas 7-8 szkół podstawowych 2025/26

termin od wtorku do piątku | godz. 9:00/11:00/13:00
czas 45 min
bilety 30 zł zajęcia + wystawy*

Fizyka fal pracownia STEAM

Czy wiecie, że fale elektromagnetyczne towarzyszą nam na każdym kroku — od śniadania po badanie u lekarza? Podczas warsztatów uczniowie odkryją fascynujący świat fal – od radiowych po rentgenowskie – i sprawdzają, jak wpływają one na codzienne życie. Uczestnicy doświadczą fizyki w praktyce – poznają zasadę działania mikrofalówki, odkryją, w jaki sposób fale służą do komunikacji i są wykorzystywane w medycynie. Zajęcia to przygoda pełna eksperymentów, obserwacji i logicznego myślenia – rozwijająca naukowe podejście do zjawisk, które otaczają nas każdego dnia.

podczas zajęć uczniowie

  • poznają pojęcia: siła elektrostatyczna, magnetyzm, fala
  • rozpoznają i nazywają zakresy promieniowania elektromagnetycznego
  • zgłębiają działanie urządzeń codziennego użytku, takich jak mikrofalówka
  • eksplorują zastosowania fal radiowych, mikrofal, promieniowania podczerwonego, ultrafioletowego i rentgenowskiego w praktyce.

 

Złam Enigmę II pracownia STEAM NOWOŚĆ

Zegar tyka – czas odczytać depeszę! Podczas warsztatów uczniowie dołączają do tajnej grupy kryptologów, którzy – podobnie jak Rejewski, Różycki i Zygalski – pracowali nad rozszyfrowaniem kodów. Każdy element misji to logiczne wyzwanie: ukryte symbole, zakodowane liczby, wiadomości w kodzie Morse’a i zadania inspirowane metodami łamania Enigmy. Nie wystarczy rozwiązać równanie – trzeba myśleć jak matematyk, działać jak strateg, współpracować jak zespół. To nie lekcja historii – to operacja specjalna.

podczas zajęć uczniowie

  • odkodowują zaszyfrowane komunikaty, wykorzystując różne techniki kryptograficzne
  • pracują z tekstami i szyframi opartymi na metodach historycznych
  • stosują działania matematyczne i logiczne do rozwiązywania zadań z ukrytym kodem
  • poznają sylwetki polskich kryptologów i ich przełomowe osiągnięcia.

 

Laboratorium odkrywców pracownia Bio-chem

Co łączy Marię Skłodowską-Curie, Karola Olszewskiego i Kazimierza Funka? Ich odkrycia zmieniły świat – pierwsze skroplenie tlenu i azotu, odkrycie radu i polonu, wyizolowanie witaminy B1 – to tylko kilka dokonań, z których słyną polscy naukowcy, a które znacząco przyczyniły się do rozwoju chemii. W czasie zajęć uczniowie nie tylko poznają osiągnięcia tych wybitnych odkrywców, ale też samodzielnie wcielą się w rolę badaczy i samodzielnie przeprowadzą szereg doświadczeń. Uczestnicy uczą się także obserwować zachodzące zjawiska i wyciągać z nich wnioski.

podczas zajęć uczniowie

  • poznają podstawowe szkło oraz sprzęt laboratoryjny, posługując się licznikiem Geigera-Müllera
  • badają promieniotwórczość różnych materiałów
  • przeprowadzają doświadczenia z krystalizacją oraz poznają zastosowania tego procesu
  • samodzielnie wykonują doświadczenia z powstawaniem gazu oraz sprawdzają, jaki wpływ ma zmiana ciśnienia na wrzenie wody

 

Energia z żywności pracownia Bio-chem NOWOŚĆ

Czy wiecie, co jecie? Czy potraficie rozszyfrować, co naprawdę trafia na Wasz talerz? Warsztaty pozwalają uczniom odkryć, przy pomocy sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych, co kryje się w produktach spożywczych – od cukrów i białek, po witaminy oraz dodatki chemiczne. Uczestnicy badają odczyn pH wybranych produktów oraz porównują zawartość witaminy C w różnych sokach. Wykonują również samodzielne eksperymenty związane z wykrywaniem składników odżywczych, budując przy tym zbilansowany talerz.

podczas zajęć uczniowie

  • badają poziom pH wybranych produktów spożywczych i odkrywają, co wpływa na ich kwasowość
  • porównują zawartość witaminy C w sokach owocowych – który z nich wypada najzdrowiej?
  • analizują różnicę pomiędzy tłuszczami nasyconymi i nienasyconymi
  • przeprowadzają Próbę Fehlinga i wykrywają obecność cukrów w produktach codziennego użytku
  • wykonują reakcję biuretową, by oznaczyć białka i zrozumieć ich rolę w diecie

 

Energia przyszłości II pracownia Eko-społeczna

Czy wiecie, jaką energią będziemy zasilać nasze miasta za 10, 20, a może 50 lat? i czy to Wy możecie mieć na to wpływ? Podczas zajęć uczestnicy odkrywają, jak odnawialne źródła energii zmieniają nasze podejście do środowiska i przyszłości planety. Poznają zastosowania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej, wodorowej i atomowej, ucząc się jednocześnie, jak ją magazynować i efektywnie wykorzystywać. Dzięki pracy badawczej uczniowie samodzielnie projektują i wykonują eksperymenty, które pozwalają zrozumieć procesy konwersji energii i ich znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Zajęcia łączą wiedzę naukową z praktyką oraz rozwijają świadomość ekologiczną i odpowiedzialność za środowisko.

podczas zajęć uczniowie

  • poznają pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, energetyką wodorową i atomową
  • zaznajamiają się z pojęciem konwersji energii
  • rozpoznają sposoby magazynowania energii
  • rozwijają świadomość, jak energetyka odnawialna wpływa na środowisko

#StopFakeNews pracownia Eko-społeczna

Potrafcie odróżnić prawdziwą informację od dobrze przygotowanej manipulacji? W świecie, w którym codziennie docierają do nas dziesiątki newsów, umiejętność oddzielenia faktów od fałszu staje się kluczowa. Fake newsy i dezinformacja to nie tylko problemy mediów – to wyzwania, które dotyczą każdego z nas.

Zajęcia #StopFakeNews odbywają się w formie zespołowej gry edukacyjnej, która pozwala uczniom w praktyce sprawdzić swoją czujność i krytyczne myślenie. Uczestnicy analizują przykładowe treści, uczą się rozpoznawać fałszywe informacje i korzystają z narzędzi do ich weryfikacji. Dowiadują się także, jak odpowiedzialnie korzystać z Internetu i mediów społecznościowych.

podczas zajęć uczniowie

  • poznają typy i cechy fałszywych informacji
  • potrafią rozróżnić fake news od dezinformacji
  • korzystają z narzędzi fact-checkingowych
  • wyszukują informacje i ocenia wiarygodność ich źródeł.

*bezpłatny bilet dla 1 opiekuna na 10 osób