Zajęcia dla klas 4-6 szkół podstawowych 2025/26
termin od wtorku do piątku | godz. 9:00/11:00/13:00
czas 45 min
bilety 30 zł zajęcia + wystawy
Złam Enigmę pracownia STEAM NOWOŚĆ
Czy proste przesunięcie liter może zmienić bieg historii? Na stole – zamknięte skrzynki, dziwne symbole i ukryte wskazówki. W powietrzu – tajemnica do rozwiązania. Uczestnicy wcielają się w młodych odkrywców, którzy krok po kroku rozszyfrowują kod prowadzący do najpilniej strzeżonej wiadomości. Każdy element to łamigłówka – szyfr Cezara, ukryte liczby, tajemnicze dokumenty, zapis dźwiękowy. W tej przygodzie matematyka i historia łączą się z logicznym myśleniem i detektywistycznym zacięciem. A wszystko po to, by otworzyć ostatnią skrzynkę i odkryć, co skrywa sekretna wiadomość.
podczas zajęć uczniowie
- odszyfrowują wiadomości, wykorzystując m.in. szyfr Cezara, szyfr książkowy i kod Morse’a
- poznają techniki kryptograficzne
- rozpoznają historyczny kontekst złamania szyfru Enigmy
- stosują działania matematyczne, rozwijając myślenie kombinatoryczne, aby uzyskać dostęp do kolejnych etapów misji
- praktycznie wykorzystują wiedzę w warunkach problemowych, z elementami grywalizacji
Inżynieria pomiaru pracownia STEAM NOWOŚĆ
Czy linijka zawsze wystarczy, by coś dobrze zmierzyć? Podczas tych zajęć uczniowie odkrywają, jak precyzja pomiaru wpływa na wynik – i jak zbudować własne narzędzia pomiarowe z zestawami edukacyjnymi do programowania i robotyki. Uczestnicy wspólnie uczą się przeliczać obroty koła na odległość, testują dokładność swojego dalmierza w emocjonującym „Wyścigu precyzji” i sprawdzają, jak mały błąd może zrobić wielką różnicę. Zajęcia łączą eksperymentowanie, logiczne myślenie i rywalizację w duchu dobrej zabawy – finał należy do zwycięzców, którzy zamieniają się w naukowych prezenterów.
podczas zajęć uczniowie
- rozwijają umiejętność wykonywania pomiarów (długość, czas) prostymi przyrządami (linijka, suwmiarka)
- rozwiązują problemy techniczne i matematyczne, analizując zjawiska ruchu prostoliniowego
- współpracują w grupie, budując oraz badając zachowanie modeli do nauki programowania i budowania robotów
- wykonują doświadczenia i zapisują obserwacje
- rozumieją, czym jest dokładność pomiaru, identyfikują źródła błędów i ich wpływ na wyniki doświadczenia
Mikroświat pracownia Bio-chem
Podczas zajęć uczniowie poznają budowę mikroskopu, a także przeprowadzają obserwacje mikroskopowe i makroskopowe samodzielnie przygotowanych preparatów. Poznając pojęcie łańcucha troficznego, uczestnicy utrwalają informacje na temat zależności pomiędzy organizmami oraz ich budowę i przystosowanie do środowiska naturalnego.
w ramach zajęć uczeń
- analizuje przedstawione łańcuchy pokarmowe występujące zarówno w środowisku wodnym, jak i lądowym
- rozróżnia producentów, konsumentów i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii
- obserwuje różne typy preparatów mikroskopowych
- samodzielnie przygotowuje preparaty do obserwacji
Halo! Tu komórka! pracownia Bio-chem NOWOŚĆ
Czy każda istota żywa zbudowana jest z komórek? Czym różni się komórka człowieka od komórki bakterii? Co sprawia, że nasze mięśnie mogą się poruszać, a skóra się regeneruje? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas interaktywnych, fabularyzowanych warsztatów biologicznych.
Uczestnicy zajęć wcielą się w młodych naukowców, których zadaniem będzie odbudowanie zniszczonego modelu komórki zwierzęcej. Aby to zrobić, będą musieli rozwiązywać biologiczne zagadki, wykonywać eksperymenty i obserwacje mikroskopowe. Każde poprawnie wykonane zadanie przybliży ich do poznania budowy i funkcji organelli komórkowych, takich jak jądro komórkowe, mitochondrium, aparat Golgiego czy siateczka śródplazmatyczna.
podczas zajęć uczniowie
- zgłębią funkcje poszczególnych struktur komórkowych, np. jądra komórkowego, mitochondrium, chloroplastów
- poznają różnice pomiędzy komórką eukariotyczną (jądrową) i prokariotyczną (bezjądrową)
- samodzielnie przygotują i będą obserwować preparaty mikroskopowe
- przy pomocy modelu mięśnia odkryją działanie skurczów i rozkurczów mięśni
- używając fluoresceiny dowiedzą się, co się dzieje z białkami po ich wyprodukowaniu, dzięki aparatowi Golgiego
Energia przyszłości I pracownia Eko-społeczna
Kolektory słoneczne, wiatraki, elektrownie atomowe – to urządzenia sprawiające, że prąd płynie do naszych gniazdek elektrycznych. Ale w jaki sposób energia słoneczna czy ciężkie pierwiastki są przetwarzane w energię elektryczną? Podczas zajęć, dzięki serii doświadczeń, uczniowie poznają procesy konwersji energii i zasady jej efektywnego magazynowania. Uczestnicy będą również przeprowadzać badania, które pozwolą lepiej zrozumieć ideę zrównoważonego rozwoju. Celem zajęć jest nie tylko przekazanie wiedzy naukowej, ale także kształtowanie świadomości ekologicznej i odpowiedzialności za przyszłość naszej planety w kontekście zielonej energii.
podczas zajęć uczniowie
- poznają pojęcia związane z odnawialnymi źródłami energii, energetyką wodorową i atomową
- eksplorują proces konwersji energii, eksperymentując z różnymi przykładami
- rozpoznają sposoby magazynowania energii
- analizują wpływ energetyki odnawialnej na środowisko, rozwijając świadomość ekologiczną.
*bezpłatny bilet dla 1 opiekuna na 10 osób.