Kup bilet
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę
Centrum Nauki Experyment
poniedziałekZamknięte
wtorek9:00 — 18:00
środa9:00 — 18:00
czwartek9:00 — 18:00
piątek9:00 — 18:00
sobota10:00 — 19:00
niedziela10:00 — 19:00
1 stycz.Zamknięte
3 luty9:00 — 18:00
10 luty9:00 — 18:00
17 luty9:00 — 18:00
24 luty9:00 — 18:00
30 grudz.9:00 — 18:00
31 grudz.9:00 — 15:00
Zaplanuj wizytę

Prezentacja bolidu PGRacing Team

Rozpoczęcie sezonu w zawodach Formuła Student zbliża się wielkimi krokami. W tym roku studenci wezmą udział w trzech edycjach z nową, 7. generacją bolidu. Pojawią się na torach we Włoszech, Niemczech i w Polsce. Jednak zanim to nastąpi, odbędzie się uroczysta prezentacja nowego pojazdu, nad którym zespół pracował przez cały rok.

Prezentacja bolidu PGR-07 odbędzie się 7 lipca o 15:00 w Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Po prezentacji jego twórcy pojadą z bolidem na zawody, a następnie pojazd zostanie wyeksponowany w przestrzeni wystaw CNE.

Przypomnijmy, że nad bolidem pracuje kilka grup studentów, m.in.: Powertrain, Elektronika, Chassis, Aero i Suspension. Każda z nich miała do wykonania określone zadania.  W tym roku w nowym pojeździe zostaną zastosowane różne innowacyjne rozwiązania: nowy układ wydechowy oraz dolotowy, zmiana profilu opon. Znaczne zmiany pojawiły się również w konstrukcji nośnej pojazdu. Rozwiązania mają przyczynić się do tego, że bolid stanie się lżejszy, mocniejszy i niezawodny.

Grupa osób stojących przy bolidzie na torze wyścigowym.

Jeszcze lżejszy bolid

Na ten sezon głównym celem grupy Chassis jest dalsza redukcja masy bolidu.

Będzie to możliwe dzięki zmianie kierunków ułożenia włókien, zastosowanie różnych grubości materiału przekładkowego w poszczególnych sekcjach monocoque oraz modyfikacji projektu stalowej ramy. Aby wybrać odpowiednią kombinację układu warstw tkanin, grupa wykonała próbki włókien o różnych splotach, w celu porównania ich charakterystyk wytrzymałościowych i dalszych analiz w środowisku Ansys. Jednocześnie trwają prace nad nową węglową kierownicą i fotelem. Podczas tego procesu bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz dobrej widoczności kierowcy – zaznaczyła Wiktoria Sadłowska, specjalistka ds. marketingu PGRacing Team.

Szybciej, lżej, lepiej

W bolidzie zoptymalizowany został także kształt pakietu aerodynamicznego, co przyczyni się do poprawy przyczepności na torze, wykonywania bardziej efektywnych zakrętów i osiągniecia większego przyspieszenia. By zmienić kinematykę tylnego zawieszenia, zastosowano opony Hoosier o niskim profilu, które zapewnią lepszą przyczepność, ale też zmniejszą masę nieresorowaną pojazdu. Zmiana kinematyki tylnego zawieszenia pociągnęła za sobą zmianę zwrotnicy.

Dzięki przemyślanym modyfikacjom i wykorzystaniu symulacji topologicznych masę elementu udało się zredukować o ponad ⅓. Poprawione zostały także wszystkie mocowania zawieszenia do monocoque, dzięki czemu udało się zredukować ich łączną masę o 700 g – dodała studentka.

Zmiany w elektronice

Jeśli chodzi o elektronikę – zespół skupia się na dalszym rozwoju stworzonych komponentów.

Najbardziej widoczne zmiany pojawiły się w systemie telemetrii. Jeden z modułów zmienił miejsce – zamieściliśmy go w przestrzeni wokół silnika, zmieniła się także liczba wykorzystywanych czujników. Zmiany wprowadzone w systemie dystrybucji zasilania – poprawią znacznie poziom bezpieczeństwa. Usprawnienia pojawiły się też w wyświetlaczu prezentującym wszystkie kluczowe parametry pojazdu. Wzbogacona została szata graficzna, a rozmiar modułu znacznie zredukowany. Aby zmiana biegów była szybka i niezawodna, nasz bolid posiada własny sterownik, połączony z modułem elektronicznej przepustnicy – powiedziała Wiktoria Sadłowska.

Grupa pracuje także nad pojazdem elektrycznym – celem na ten sezon jest stworzenie baterii do bolidu elektrycznego, która zapewni zasilanie i spełni restrykcyjne wymogi regulaminowe. Jak podkreśla studentka, w tym sezonie największym wyzwaniem była praca – jednocześnie – nad bolidem spalinowym i elektrycznym.

Zawody

Studenci wezmą udział w 3. edycjach zawodów Formuła Student:

  • 12-16.07 – Włochy
  • 14-20.08 – Niemcy
  • 27-30.08 – Polska

Wyścigi Formula Student są zawodami dla zespołów inżynierskich wyższych uczelni z całego świata. Zespoły te samodzielnie konstruują bolid, a następnie konkurują z nim w kategoriach statycznych i dynamicznych z innymi drużynami i ich bolidami, mając do zdobycia łącznie 1000 punktów.

Zobacz więcej:

Zdjęcie z wykładu na ScienceCom 2024 - wypełniona sala słucha Joanny Obstój z Google.
#Aktualności
#Aktualności
Wystawa CL|EVERFOOD for everyone - zdjęcie wystawy
#Aktualności #Wydarzenia #Wystawy