Prezentacja bolidu PGRacing Team
Rozpoczęcie sezonu w zawodach Formuła Student zbliża się wielkimi krokami. W tym roku studenci wezmą udział w trzech edycjach z nową, 7. generacją bolidu. Pojawią się na torach we Włoszech, Niemczech i w Polsce. Jednak zanim to nastąpi, odbędzie się uroczysta prezentacja nowego pojazdu, nad którym zespół pracował przez cały rok.
Prezentacja bolidu PGR-07 odbędzie się 7 lipca o 15:00 w Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Po prezentacji jego twórcy pojadą z bolidem na zawody, a następnie pojazd zostanie wyeksponowany w przestrzeni wystaw CNE.
Przypomnijmy, że nad bolidem pracuje kilka grup studentów, m.in.: Powertrain, Elektronika, Chassis, Aero i Suspension. Każda z nich miała do wykonania określone zadania. W tym roku w nowym pojeździe zostaną zastosowane różne innowacyjne rozwiązania: nowy układ wydechowy oraz dolotowy, zmiana profilu opon. Znaczne zmiany pojawiły się również w konstrukcji nośnej pojazdu. Rozwiązania mają przyczynić się do tego, że bolid stanie się lżejszy, mocniejszy i niezawodny.
Jeszcze lżejszy bolid
Na ten sezon głównym celem grupy Chassis jest dalsza redukcja masy bolidu.
– Będzie to możliwe dzięki zmianie kierunków ułożenia włókien, zastosowanie różnych grubości materiału przekładkowego w poszczególnych sekcjach monocoque oraz modyfikacji projektu stalowej ramy. Aby wybrać odpowiednią kombinację układu warstw tkanin, grupa wykonała próbki włókien o różnych splotach, w celu porównania ich charakterystyk wytrzymałościowych i dalszych analiz w środowisku Ansys. Jednocześnie trwają prace nad nową węglową kierownicą i fotelem. Podczas tego procesu bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz dobrej widoczności kierowcy – zaznaczyła Wiktoria Sadłowska, specjalistka ds. marketingu PGRacing Team.
Szybciej, lżej, lepiej…
W bolidzie zoptymalizowany został także kształt pakietu aerodynamicznego, co przyczyni się do poprawy przyczepności na torze, wykonywania bardziej efektywnych zakrętów i osiągniecia większego przyspieszenia. By zmienić kinematykę tylnego zawieszenia, zastosowano opony Hoosier o niskim profilu, które zapewnią lepszą przyczepność, ale też zmniejszą masę nieresorowaną pojazdu. Zmiana kinematyki tylnego zawieszenia pociągnęła za sobą zmianę zwrotnicy.
– Dzięki przemyślanym modyfikacjom i wykorzystaniu symulacji topologicznych masę elementu udało się zredukować o ponad ⅓. Poprawione zostały także wszystkie mocowania zawieszenia do monocoque, dzięki czemu udało się zredukować ich łączną masę o 700 g – dodała studentka.
Zmiany w elektronice
Jeśli chodzi o elektronikę – zespół skupia się na dalszym rozwoju stworzonych komponentów.
– Najbardziej widoczne zmiany pojawiły się w systemie telemetrii. Jeden z modułów zmienił miejsce – zamieściliśmy go w przestrzeni wokół silnika, zmieniła się także liczba wykorzystywanych czujników. Zmiany wprowadzone w systemie dystrybucji zasilania – poprawią znacznie poziom bezpieczeństwa. Usprawnienia pojawiły się też w wyświetlaczu prezentującym wszystkie kluczowe parametry pojazdu. Wzbogacona została szata graficzna, a rozmiar modułu znacznie zredukowany. Aby zmiana biegów była szybka i niezawodna, nasz bolid posiada własny sterownik, połączony z modułem elektronicznej przepustnicy – powiedziała Wiktoria Sadłowska.
Grupa pracuje także nad pojazdem elektrycznym – celem na ten sezon jest stworzenie baterii do bolidu elektrycznego, która zapewni zasilanie i spełni restrykcyjne wymogi regulaminowe. Jak podkreśla studentka, w tym sezonie największym wyzwaniem była praca – jednocześnie – nad bolidem spalinowym i elektrycznym.
Zawody
Studenci wezmą udział w 3. edycjach zawodów Formuła Student:
- 12-16.07 – Włochy
- 14-20.08 – Niemcy
- 27-30.08 – Polska
Wyścigi Formula Student są zawodami dla zespołów inżynierskich wyższych uczelni z całego świata. Zespoły te samodzielnie konstruują bolid, a następnie konkurują z nim w kategoriach statycznych i dynamicznych z innymi drużynami i ich bolidami, mając do zdobycia łącznie 1000 punktów.