“Zapomniane ubrania wspierają #wGdyni” nadal w Experymencie! Tym razem wspieramy PSONI.
Czy wiecie, że aż 2/3 konsumentów pozbywa się ubrań, które nadal nadają się do wykorzystania? 22% niepotrzebnej odzieży lub obuwia wyrzucanych jest do kosza na śmieci, skąd finalnie trafiają na wysypisko, bez możliwości odzyskania surowców. Każde ubranie, które trafi do drugiego obiegu to zmniejszony negatywny wpływ branży odzieżowej na stan naszej planety. Produkcja jednego bawełnianego t-shirta wymaga 2 700 litrów wody! Dlatego tym ważniejsze jest, by zrobić z nich dobry użytek!
Mając świadomość wpływu branży tekstylnej na środowisko Miasto Gdynia i marka Ubrania Do Oddania współpracują w zakresie zbierania zbędnych tekstyliów. Wprowadzą jak największą ilość pozyskanej odzieży do drugiego obiegu, a za każdy kilogram rzeczy przekażą 1 zł Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło w Gdyni. Obecna edycja trwa do 30.04.2023 r.
PSONI zajmuje się wyrównywaniem szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, prowadzeniem ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym oraz wspieraniem ich rodzin. Tworzy w Gdyni 8 placówek, w których prowadzona jest działalność na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną czy sprzężoną. Zebrane środki przeznaczy m.in. na pomoc w zakresie wczesnej interwencji, wielospecjalistycznej diagnozy, rehabilitacji ruchowej, terapii pedagogiczno-psychologicznej oraz stymulacji rozwoju mowy.
Zachęcamy do przekazywania niepotrzebnych, ale czystych:
- ubrań: damskich, męskich i dziecięcych
- butów połączonych w pary
- akcesoriów, np. pasków, torebek, czapek, szalików
- tekstyliów domowych, np. obrusów, kocy
spakowanych w kartony (min. 10 kg) odbieranych przez bezpłatnego kuriera z dowolnej lokalizacji.
Mniejsze ilości zachęcamy oddawać w Centrum Nauki Experyment. Specjalny kosz znajduje się w przestrzeni przed bramkami wejściowymi, dzięki czemu każdy, kto chciałby zostawić w nim swoje ubrania, może to zrobić dowolnej chwili, w godzinach otwarcia Centrum.
– Pilotaż kampanii, podczas którego zebrano blisko 10 ton tekstyliów, z czego ok. 93% zostało wprowadzonych do drugiego obiegu, pokazuje jak wielkie zasoby mamy w swoich szafach i jakie znaczenie ma gospodarka cyrkularna. Mamy świadomość, że branża tekstylna ma wielki wpływ na środowisko – zarówno na etapie produkcji, jak i radzenia sobie z nadmiarem zasobów, uznawanych przez niektórych za odpady. Dlatego kampania organizowana wspólnie z marką Ubrania do oddania pozwala na pozostawienie jak największej ilości rzeczy w dalszym użyciu, zwiększanie świadomości mieszkańców na temat branży mody i jednocześnie wsparcie gdyńskich organizacji pozarządowych dzięki zebranym tekstyliom. Zachęcam do przeglądania szaf, dzielenia się tym, co nam niepotrzebne, a także korzystania z mody drugoobiegowej. – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Marka Ubrania Do Oddania od 2018 roku redefiniuje pojęcie drugiego obiegu na rynku tekstylnym. Przekazała już ponad milion złotych do organizacji pożytku publicznego, przeprowadziła ponad 600 kampanii charytatywnych, stworzyła sieć sklepów “Butik Cyrkularny” i “UDO Second Hand” dostępnych w najlepszych galeriach handlowych oraz współpracuje z Komisją Europejską w zakresie strategii UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym.
– Współpraca miasta Gdynia i marki Ubrania Do Oddania to projekt, który potwierdza, że władze lokalne mogą bardzo sprawnie zarządzać polityką ekologiczną. Gdynia to świadome, nowoczesne miasto, które aktywnie szerzy wiedzę dotyczącą zmian klimatu i problemów środowiskowych, ale przede wszystkim oferuje swoim mieszkańcom realne możliwości oraz udogodnienia w tym zakresie. Fantastycznie jest patrzeć, jak to młode miasto “z morza i marzeń” udowadnia, że może wszystko – być stolicą designu, filmu, muzyki, a także cyrkularności. Jestem dumna, że marka Ubrania Do Oddania została partnerem Gdyni w zakresie gospodarowania tekstyliami – podkreśla Zosia Zochniak, Co-Founderka Ubrania Do Oddania.
Współpraca z marką Ubrania Do Oddania świetnie wpisuje się w działania programu Gdynia w klimacie, który rozwijany jest od kilku miesięcy, a skupia się na szeroko pojętej edukacji mieszkańców, angażowania ich w działania zmniejszające konsumpcję oraz promujące postawę ekologiczną rozumianą m.in. jako rozsądne korzystanie z zasobów i podejmowanie decyzji z myślą o ich wpływie na naszą planetę.
Więcej informacji na temat akcji znajdziecie tutaj.