Menu Bilety
ENRU
szukaj

kontrast

normalny wysoki jaskrawy jaskrawy-ciemny

czcionka

A A A

Co się dzieje

Wpisz szukaną frazę

Zimowy semestr Akademii EXPERYMENTU "13+" rozpocznie się w listopadzie. Informacje na temat programu zostaną ogłoszone w połowie października. 
..........................................................................................................

W ramach pilotażowego programu Akademia EXPERYMENTU "13+" dla młodzież w wieku 13 - 15 lat oraz ich rodziców odbyły się następujące wykłady:

18 listopada, godz. 11.30 - 12.45

Wykład dla młodzieży:
„Tajemnice mózgu” -  prowadzenie dr  Wojciech Glac z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Wydziału Biologii UG
Mózg skrywa przed nami jeszcze wiele tajemnic… Jego praca jest nam całkiem dobrze znana, ale mózg wciąż potrafi nas zaskoczyć... Dlaczego kiedy śpimy, mózg pracuje pełną parą? I skąd się biorą sny? Dlaczego czasem widzimy rzeczy innymi niż są w rzeczywistości? I dlaczego strach ma wielkie oczy? Do czego w mózgu potrzebny jest wodociąg? Co znajduje się na mózgowym wzgórzu? I co w mózgu robi konik morski? No i dlaczego pukamy się akurat w czoło, kiedy chcemy by ktoś ruszył mózgownicą?
dr Wojciech Glac - neurobiolog, adiunkt w katedrze Fizjologii Zwierząt i Człowieka na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, Organizator Dni Mózgu w Trójmieście oraz Konferencji Dydaktyki Akademickiej Ideatorium.

Wykład dla rodziców:
„Hakerzy umysłu. Mnemotechniki jako wytrychy do skutecznego uczenia się i lepszej koncentracji”- prowadzenie psycholog Anna Uss
W czasie wykładu podejmiemy próbę dokonania „włamu” do własnego umysłu i odpowiemy sobie na pytanie, dlaczego tak chętnie korzystamy z outsourcingu mózgu wykorzystując do tego urządzenia cyfrowe i na jakie skutki jesteśmy, w związku z tym narażeni. Mając do dyspozycji doskonały „dysk twardy” w naszej głowie, wyrażamy zgodę na „noszenie go w kieszeni” - zamykając w telefonie, tablecie, komputerze i kolejnych aplikacjach. W czasie wykładu zastanowimy się, jak świadomie korzystać z potencjału mózgu i po co?  Sami na sobie doświadczymy co się dzieje, kiedy mózg się nudzi i jaką radość niesie pobudzanie go do pracy, poprzez odpowiedni trening. Zastanowimy się jak zachęcić dzieci do rozwoju intelektu. Wykorzystując metody proaktywne i prowokatywne postawimy sobie pytanie, czy  warto zostać hakerem własnego umysłu i poszukamy na nie odpowiedzi. 
Anna Uss - psycholog i trener warsztatu oraz treningu psychologicznego, pomysłodawczyni Kompasu Edukacyjnego, trener SPW, trener TOC (metoda pracy z dziećmi ucząca myślenia logicznego i krytycznego). 

17 marca 2018, godz. 11.00 - 12.15
 

Wykład dla młodzieży:
„Z miłości do chemii – o chemii miłości”
- prowadzenie dr hab. Artur Sikorski, kierownik Pracowni Krystalochemii w Katedrze Chemii Fizycznej Wydziału Chemii UG

Dlaczego się zakochujemy? Co się z nami dzieje, gdy „rodzi się uczucie miłości”? Co znaczy „poczuć do kogoś chemię”, czyli jakie substancje chemiczne są wytwarzane w organizmie osoby zakochanej? Czemu zakochujemy się „na zabój”? Czy „chemia miłości” trwa wiecznie? Co wspólnego z miłością mają substancje psychoaktywne i dlaczego stanowią atrakcyjną pokusę dla naszego mózgu, czemu nam szkodzą? Podczas wykładu poszukamy odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań, a także przeprowadzimy kilka eksperymentów chemicznych.
dr hab. Artur Sikorski jest kierownikiem Pracowni Krystalochemii działającej w obrębie Katedry Chemii Fizycznej Wydziału Chemii UG. Opublikował ponad 100 oryginalnych artykułów naukowych, jest autorem podręcznika do nauczania chemii w szkołach średnich, współautorem skryptu akademickiego, 2 zgłoszeń patentowych oraz ponad 100 wystąpień i prezentacji na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Krystalograficznego, Polskiego Towarzystwa Chemicznego oraz Gdańskiego Towarzystwa Naukowego.


Wykład dla rodziców:
„Wiedza pokarmem umysłu - głód, przesyt, niestrawność” - prowadzenie dr Radosław Sterczyński, psycholog SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego Wydziału Zamiejscowego w Sopocie.

Podczas spotkania dr Radosław Sterczyński przedstawi teorię kształcenia jako modyfikację systemu przekonań o świecie. W modelu tym nabywanie wiedzy w obszarze ciekawości ucznia jest praktycznie bezwysiłkowe, natomiast nabywanie wiedzy poza obszarem ciekawości jest praktycznie bezproduktywne. Kluczem uczenia jest zatem wzbudzanie ciekawości, czy choćby zainteresowania przekazywanymi treściami. Prelegent wspólnie z uczestnikami zarysuje sylwetkę współczesnego nastolatka, by ustalić, co w istocie ciekawi nasze dzieci oraz omówi metody wzbudzania ciekawości.
dr Radosław Sterczyński – psycholog z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego Wydziału Zamiejscowego w Sopocie. Dr Sterczyński zajmuje się wyjaśnianiem tego, jak ludzki umysł przetwarza dostarczane mu informacje, czyli psychologią procesów poznawczych. Interesuje się przede wszystkim fenomenem świadomości oraz tym, co w naszym umyśle dzieje się poza jej granicami. Analizuje procesy umysłowe prowadzące do powstawania twórczych pomysłów, a także czynniki wpływające na podejmowanie decyzji. Prywatnie razem z córką i żoną jeździ konno oraz trenuje wielkiego białego psa o imieniu Sybir.

7 kwietnia 2018, godz. 11.00 - 12.15

Wykłady dla młodzieży:
"Co by było gdyby…czyli, jak fizyka potrafi przewidywać przyszłość” - prowadzenie dr hab. Wiesław Laskowski, prof. UG, Prodziekan ds. Nauki i Rozwoju na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego.

Podczas wykładu prelegent wraz z młodzieżą będzie rozważał, co by było gdyby .... czyli o tym, jak fizyka potrafi przewidywać przyszłość. Wspólnie odpowiedzą na pytania: co by się stało, gdyby wszyscy ludzie na Ziemi podskoczyli w tym samym momencie? Jak skończy się wstawienie włączonego tostera do zamrażalnika? Czy tęcza wyglądałaby inaczej, gdyby były dwa słońca?
Próby odpowiedzi na pozornie dziwne pytania mogą dostarczyć (i to zrobią) dużą dawkę fizycznej wiedzy. Wykorzystując ją uczestnicy wykladu będą przewidywać... przyszłość..... 
A co się stanie, gdy podłączymy ogórka do prądu? 
dr hab. Wiesław Laskowski, prof. UG - Prodziekan ds. Nauki i Rozwoju na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego. Jest współautorem 35 publikacji naukowych, cytowanych łącznie 437 razy. Był dwukrotnie laureatem konkursu na stypendium dla młodych naukowców Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (FNP), a także stypendium Kolumb na zagraniczny staż podoktorski. Otrzymał także stypendium Fundacji UG dla wyróżniających się doktorantów i młodych pracowników nauki oraz stypendium dla młodych doktorów UG w ramach projektu „Kształcimy najlepszych”.

Wykład dla rodziców:
"Jak wychowywać, aby nie zwariować - nastolatek, czyli kto?" - prowadzenie Małgorzata Zaremba, absolwentka prawa, trener i konsultant biznesu, coach, doradca zawodowy, mentor, certyfikowany trener metody FRIS oraz INSIGHT’s DISCOVERY.

Czy Twoja relacja z nastoletnim dzieckiem jest dla Ciebie coraz trudniejsza? Nie poznajesz swojego dziecka, nie wiesz co właściwie się z nim stało, co w niego wstąpiło? Masz problem z jasnym określeniem swoich granic i stawianiem ich swojemu dziecku? Często reagujesz złością na jego zachowanie? Zależy Ci by nie stracić z nim kontaktu? Ważne jest dla Ciebie by rozmawiać ze swoim dzieckiem i umieć go słuchać?
Wszystkich, którzy zadają sobie tym podobne pytania zapraszamy do udziału w spotkaniu. Wraz z prelegentką poszukacie rozwiązań, po to by udało się budować i utrzymywać jak najbardziej dobre relacje ze swoimi dziećmi, nie zapominając również o własnych potrzebach.
Główne cele warsztatów:
• przyjrzenie się swoim potrzebom, granicom, trudnościom,
• rozmowa o przekonaniach dotyczących wychowania i oczekiwaniach w stosunku do dziecka,
• poznanie sposobów na kontrolowanie swojej złości i reagowania na trudne zachowania dziecka,
• poszukanie mocnych stron i sposobów wykorzystania ich w budowaniu dobrej relacji z dzieckiem.
Małgorzata Zaremba - absolwentka prawa, trener i konsultant biznesu, coach, doradca zawodowy, mentor, certyfikowany trener metody FRIS oraz INSIGHT’s DISCOVERY. Posiada 20 letnie doświadczenie w pracy z ludźmi występując w różnych rolach, dzięki czemu w pracy trenera opiera się na własnych doświadczeniach. Specjalizuje się obszarach coachingu, zarządzania zmianą, zarządzania personelem i szkoleń motywacyjnych. Jej miłością są podróże z rodziną, dzieci towarzyszyły jej w egzotycznych wyprawach od ich najmłodszych lat. Kocha kuchnię azjatycką oraz aktywne spędzanie czasu uprawiając sporty, a gdy czas pozwoli czyta na potęgę.

 

Zasady uczestnictwa w wykładach Akademii "13+":

  1. W wykładzie dla młodzieży mogą wziąć udział osoby w wieku 13 -15 lat.
  2. Warunkiem udziału rodziców w spotkaniu jest zakup biletu dla nastolatka. 
  3. Rodzice nie uczestniczą w spotkaniu przeznaczonym dla młodzieży.